CITAT (Meriona @ 28-07-2009, 21:08)

Och Olles tips gick ju mest ut på att sitta still och vänta, jag vet inte i vilket skede i livet jag skulle lyckas med det....

Haha!! Sitta och vänta, nä, detta skede har inte kommit till mitt liv heller, än. Som tur är blir jag ibland så "fångad av stunden" att jag liksom "fastnar i tiden" - stilla. Och då händer många fantastiska saker omkring en, när tiden liksom fortsätter runt omkring.
Men annars är ett tips att hålla sig till fjärilar som
inte flyger sin väg! Det är olika med olika arter nämligen, och även i olika skeden i deras liv.
En nykläckt fjäril (de är vackrast för de är ännu inte slitna av livet) kan ibland vara ganska orädd innan de har lärt sig att livet är farligt. En gammal fjäril orkar inte alltid bry sig så mycket. Krafterna har avtagit, och moderskapet eller faderskapet är utfört. De har fullföljt sina livsuppgifter, och orkar inte "bry sig" så mycket längre.
Men, det är som sagt olika med olika arter. Och så är det olika i olika väder också! Fjärilar flyger inte så gärna när det är mulet, till exempel. Fast då gäller det att hitta dem.
Den allra vackraste svenska fjärilen av alla, påfågelögat, är ganska lugn att fota. Den kan flyga iväg några gånger, men smyg fram igen och igen, följ efter helt enkelt, så bryr den sig inte till slut. Lugna, sakta rörelser bara.
Fjärilar (småkryp över huvud taget) som har kamoflage-färg, brukar vara mindre skygga än de andra. Och påfågelögat har ju sina stora ögon på vingarna. Ibland ser jag fjärilar som saknar en V-formad del av vingen, just där "ögat" satt. En fågelnäbb trodde ögat var ögat, så att säga, och fjärilen kunde flyga vidare med sin trasiga vinge.