Jag hoppas hitta nån billigare för att få upp stängslet, annars får jag göra själv. Det är nät, inte trä, för då måste man ha bygglov från kommunen. Med nätstängsel får man göra hur högt man vill. Jag har hundar också, så man får inte ha elstängsel hur som helst, det finns regler för det. Och rådjuren hoppar ju högt över, nosar inte på det. Jag vill inte ha el inne i varenda rabatt, min tomt är av "skogstyp" och jag vill ha det lite lagom vildvuxet och naturligt, med blommor här och var, inte bara ett enda stort land som är inringat med el.
Jag gick med måttband och mätte sida för sida för att få fram längden på staketet och fick samtidigt en "karta" gjord. Tomten är på 2350 m2, omkretsen ca 200m. Enligt försäljaren så ska det hålla ute vildsvin också, men jag var hos bekanta i en förort till Berlin i Tyskland. Där hade alla villaägare riktiga järnstaket och det var för vildsvinens skull. Försäljaren av staketet sa att det hade blivit en storsäljare på sista tiden, för att folk ledsnar på att få sina trädgårdar förstörda.
Jag hade tänk ha en hög häck längsmed vägen för att dölja staketet, på andra sidor av tomten växer höga hasselbuskar men allt blir förstås inte täckt. Funderar på att sätta massor av vildvin som ska få klättra upp i staketet och böra det till en spalje/grönskande mur.
Imorse när jag kom ut så hade de ätit ur krukorna på trappen, alla mina fina blommor jag längrat så efter! Inte en ros har blommat här på jag vet inte när! En av mina hundar dog och begravdes för sex år sen. Hon fick en ovanlig och vacker rosenbuske på graven. Har aldrig sett den blomma! Igår natt fejades min enda vinbärsbuske helt bort, full med mogna svarta vinbär. Fan också, rent ut sagt. Stängsel eller ge upp trädgård, känns det som.
Jag har skrivit brev till grannarna och bifogat en blankett från kommunen som ska skickas in till dem med begäran om avskjutning. Alla grannar ska få den idag, sen får vi se hur många som vill bli av med rådjuren här. Även om varenda ett skulle skjutas så kommer det ju snart nya. Så länge man låter dem röra sig bland folk blir de ju orädda. Jagade man "som satan" så skulle väl de skyggaste överleva och de skulle inte våga sig in bland hus, folk och hundar, men det tar väl generationer... Staket blir det! Och dyrt, men jag ska odla tulpaner sen!!!
--------------------
Anna-Karin Lundberg Min trädgård är mitt rike!
|