Tack för alla svar!
Kryddväxter, just, ja, har sett mycket bin, humlor och fjärilar i pepparmyntan på vår gamla tomt.
Träd finns en del i grannens skog. Och visst, blommor har de i massor, det har jag verkligen märkt av i år (aaatchiiiii!).
Hittade till www.biodlarna.se och det verkar som jag inte behöver bekymra mig varken om växtval eller ogräsrensning, för nu går det att slå två flugor i en smäll:
"Maskros (Taraxacum vulgare) Nektar: 3 Pollen: 4
Maskrosen är en växt som många trädgårdsodlare inte tycker om. Genom sin massförekomst, den lätthet varmed den sprider sig, och sin goda pollen- och nektarproduktion är den ändå en av binas absoluta favoritväxter. Även biodlarna ser med stor fördragsamhet på maskrosen och lider när de med gräsklipparen tvingas skada de blomförsedda stänglarna. Mycket snart har dock en ny blomma sett dagens ljus. Maskrosen blommar i maj och juni med en efterblomning på sensommaren. Maskrosen har ett orangegult pollen och är en av de första växterna på säsongen som kan lämna ett överskott av honung till biodlaren."Tänk - det blir både bivänligt OCH man slipper dra upp maskrosorna!