Åh, vilken rolig tråd! Jag är nämligen också ängsfanatiker

. Problemet är ju att det tar så lång tid om man startar från scratch som jag gjorde, så än så länge har jag bara en "äng" (med jättefnuttar!)...
Jag började för några år sedan med jord uppblandad med sand. Oturligt nog var jorden inte fullt så näringsfattig som jag hade hoppats på. Jag köpte ängsfröblandning från Pratensis och hittills har gräset dominerat fullständigt. Läste här att någon slår ängen två gånger, en gång på våren och en gång på sensommaren. Tror ni att det vore en bra idé för mig också? Gräsen är visserligen olika sorter från fröblandningen, men riktigt höga så här i slutet av augusti.
De enda blommor jag fått från den ursprungliga blandningen är prästkragar. Sen har jag gjort som en del av er beskrev; kompletterat med pluggplantor från Pratensis. Jag har bl.a. planterat gullviva, akleja, blåklocka, johannesört och vädd, och de har alla överlevt vintern.
Min plan är att successivt ersätta hatobjekten, dvs grästuvorna, med nya pluggplantor. Vad tror ni? Är det det bästa jag kan göra? Kanske är det inte helt lätt att slå ängen på våren, eftersom jag fuskat lite och satt en del lökar (Thalia och kungsängslilja) som blommar då.
Tips till den som vill anlägga en ny äng (eller saker som jag skulle gjort annorlunda om jag bara hade vetat vad jag vet nu

)
1. Utarma jorden först! Jag har hört att det ska vara bra att plantera potatis i jorden första året för att det tar så mycket näring. Är det någon som har testat?
2. Sätt pluggplantor från början, lämna fria ytor runt och så sen ängsfröblandning.
Och nej, jag tänker inte posta någon bild på min "äng"

. Men kom igen om tio år!
/Helen
Redigerat av Paeonia Lactiflora: 01-08-2009, 23:03