Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Försäkringskassans sjuka regler
          GunnellF
          Inlägg 02-08-2009, 10:42
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 914
          Medlem nr: 22 185

Har precis fått veta att min svärson, som är född med s k klumpfot och opererad ett otal gånger i livet från det han var nyfödd, har fått kalla handen från FK - han har varit sjukskriven några månader eftersom han haft så fruktansvärt ont, men FK säjer att han kan jobba och han får inte ett öre för den tid han varit sjukskriven. Han kan inte jobba heltid som det är nu, har periodvis gått på starka värktabletter för att öht stå ut och kan då inte köra bil såklart. Dålig sömn pga värken, allmänt dåligt välmående pga tabletterna som han mår dåligt av plus all ångest över hur det ska bli. Det finns inget att göra heller eftersom problemen kommer från all ärrvävnad som bildats efter alla op - han går hos sjukgymnast och får akupuntur som verkar hjälpa något, men att jobba heltid är faktiskt i princip omöjligt. Dessutom har han fått andra uppgifter som inte alls stämmer med det jobb han tog just pga att han varit sjukskriven ett tag. De nya arbetsuppgifterna orkar han egentligen inte med, eftersom det innebär en massa stående och gående.

Så här kan man snacka om eländes elände!! Och så då FK som vägrar att godkänna hans sjukskrivning... Kan man starta ett uppror mot FK's regler??? Det måste ju finnas fler i samma sits som min svärson.

--------------------
          Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt!
          Min hemsida

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          pejori
          Inlägg 02-08-2009, 11:02
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

Annars är det vanligaste förfarandet att, man överklagar FK:S beslut och driver frågan juridiskt. tummenupp.gif
          Ett annat tips: kontakta (Ex)pressen. sleeping.gif

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          GunnellF
          Inlägg 02-08-2009, 11:08
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 914
          Medlem nr: 22 185

CITAT (pejori @ 02-08-2009, 12:02) *
          Annars är det vanligaste förfarandet att, man överklagar FK:S beslut och driver frågan juridiskt. tummenupp.gif
          Ett annat tips: kontakta (Ex)pressen. sleeping.gif

Också bra tips. Beslutet är överklagat en gång, men jag vet inte om svärsonen orkar med nån press. Han mår fruktansvärt dåligt nu. Min tanke är också att man skulle kunna göra en större grej av det här eftersom jag anar att många sitter i samma sits som han.

CITAT (*Stintan* @ 02-08-2009, 12:05) *
          Inget nytt under solen. Så där bedrövligt har det ju varit i fler år och än värre lär det bli framöver när 50.000-60.000 med sjukersättning ska utförsäkras. Drabbades själv för 6 år sedan och hamnade mellan två stolar.

Nä jag förstår att det inte är nåt nytt, men jag personligen har inte haft det så nära nån gång. Det är ju lättare att försöka agera när man har sånt här nära inpå och exakt vet vad det handlar om.

--------------------
          Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt!
          Min hemsida

Citera
          pejori
          Inlägg 02-08-2009, 11:56
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

CITAT (GunnellF @ 02-08-2009, 12:08) *
          Också bra tips. Beslutet är överklagat en gång, men jag vet inte om svärsonen orkar med nån press. Han mår fruktansvärt dåligt nu. Min tanke är också att man skulle kunna göra en större grej av det här eftersom jag anar att många sitter i samma sits som han.

Det är bara att ta det gamla överklagandet, som det är med avslag och allt och skicka det vidare till nästa instans....Kostar ett frimärke. tummenupp.gif

CITAT (GunnellF @ 02-08-2009, 12:16) *
          Sant sant... Men man blir ju så f-b när man vet exakt vad det handlar om och han blir helt sågad av FK. Att varje dag kämpa med sitt handikapp som han inte kan göra nåt åt och sen bli huggen i ryggen med beskedet att det är bara att jobba på och dessutom inte få ersättning för den tid han varit sjukskriven av sin egen läkare. Plus att man kan ju se hans läkares bedömning som totalt värdelös...

Håller med om att det är fördjävligt. ranting.gif
          Läste nyligen om en kvinna som led av canser i slutskedet, som fick avslag... ranting.gif
          Hur tänker man då på FK?
          Eller rättare sagt, hur är reglerna utformande och hur ska dom tolkas?
          Troligen som fan tolkar bibeln. crying.gif

CITAT (GunnellF @ 02-08-2009, 12:33) *
          Tack för tipsen! Jag är själv totalt rudis när det gäller sånt här eftersom jag har haft lyckan att vara frisk i hela mitt liv.

FK skriver tydligen om alla besvär han har, dom har fått massor av intyg ända sen han föddes, men i slutänden så meddelar dom ändå att han inte får några pengar och att han inte får vara sjukskriven.

En bra mall att ha som underlag. tummenupp.gif tummenupp.gif
          I yrkandet ska det stå att "jag yrkar på att läns/kammarrätten undanröjer FK:S beslut att inte tillerkänna mig sjukersättning för....." och så vidare.
          Nytt intyg är att föredra.

Kämpa på. Han behöver inte skriva själv, bara skriva under själv.
          Lycka till. trostar.gif

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera

Inlägg i den här tråden
          GunnellF   Försäkringskassans sjuka regler   02-08-2009, 10:42
          skogstroll   jag tror man skriver till JO, det går tydligen smi...   02-08-2009, 10:53
          GunnellF   jag tror man skriver till JO, det går tydligen smi...   02-08-2009, 10:58
          Huggorm   eftersom jag anar att många sitter i samma sits so...   02-08-2009, 11:12
          GunnellF   Det är just det som är problemet, det är väldigt m...   02-08-2009, 11:16
          GunnellF   Det är bara att ta det gamla överklagandet, som de...   02-08-2009, 12:35
          *Stintan*   Inget nytt under solen. Så där bedrövligt har det ...   02-08-2009, 11:05
          Red Top   Han måste överklaga beslutet igen och bifoga ett n...   02-08-2009, 11:25
          GunnellF   Han måste överklaga beslutet igen och bifoga ett n...   02-08-2009, 11:33
          anne-li i olofstorp   Hej Alla tips som nämnts har varit alldeles utmärk...   02-08-2009, 17:35
          Pius   Sen är det ju inte FK som själva hittar på dessa r...   02-08-2009, 18:16
          Myosotis   :ranting: Jag blir så förbannad när jag hör sånt....   02-08-2009, 19:28
          anne-li i olofstorp   Sen är det ju inte FK som själva hittar på dessa r...   02-08-2009, 20:24
          Inga från Närke   GunnellF Vi har inte haft besvär med försäkringsk...   02-08-2009, 18:20
          Susanna   Viktigt att tänka på är att det inte är sjukdom so...   02-08-2009, 20:46
          Jan Lindgren   Hej! Problemet är ofta att fk kollar om det fi...   03-08-2009, 14:11

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 26-07-2025, 17:11

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon