Idag har det varit strålande sol, nordliga vindar från stilla havet och ca 15-16 grader. Känns nästan som svensk sommar

Har hunnit med en hel del idag. Har varit ledig från mina volunteer arbeten, men vilar man för det? Nej jag har varit och rensat ogräs utmed vägkanterna och planterat flax utmed ngra slänter för att förhindra jorderosion.
Blev ungefär ca 30 kg slingerkrasse som jag rensade bort samt en lagerblads buske. Jag märker redan att flera Rārahu (ormbunkar) har börjat samla kraft sen jag rensade sist för ngra veckor sedan. Glädjer mig.
Ormbunken Rārahu, (pteridium esculentum) liknar våran svenska örnbräcken. Förövrigt samma släkte.
Rārahu är viktig som ett förstadie till bildandet av nya skog. Så de vårdar jag lite extra ömt. Den finns dessutom både i Australien och flera stilla havs öar. Den var bla föda för tidiga Maorikulturen. Man kunde äta både rötter och skott, efter tillagning, men har nu visat sig innehålla ämnen som kan orsaka magcancer..
(I Japan äts unga skott av örnbräken som grönsak, 'sawarabi')
Som jag nog tidigare sagt så är jag inofficiellt utnämd som Watchman over beaches av Organisationen Forest&bird.
Nu var det ngn som hörde rykten om att jag fått en strand utnämd efter mig, men det tror jag inte på än. Men kul vore det iaf

Watchman som jag är iaf så betyder det att jag ser över stranden ett par ggr i veckan. Det är mellan två stora stränder och antal mindre strände roch klippor emellan.
Letar efter döda eller skadade djur, plockar skräp eller bara ser till att allt är iordning.
Det blev en och en halv kasse skräp idag. Ändå städade jag bara lite drygt förra veckan.
Mest skräp består av plastkorkar( typ colaflaskor)
Sugrör (tror jag samlade ihopp över 100 idag.
Klädnypor????
3 pennor
två tändare
ngra plastflaskor och trasiga alliminium burkar
listan kan göras ganska lång tyvärr.
Nya Zeeland har dessutom inte återvinning av all typ av plast. Utan bara två stycken. Under varje plastförpakning finns en triangel med ett nummer i och jag är osäker, men det finns nog på svenska förpackningar med. Om inte så finns det på alla plastförpackningar. Triangel med 1 och 2 är återvinningsbara. De utgör dock bara 8 % av alla olika sorters plastförpackningar. Resten slängs. Varför? Nya Zeeland har inga återvinningsfabriker för övriga plastsorter här. Hur är det i Sverige? Är det skilland på 1 och 2 mot 3,4,5,6,7,8,9,1,och 11 osv? Ngn som vet?
Hursom så förösker jag nu välja produkt efter plastförpackningen och flesta egentillverkade produkter från NZ har 1 eller 2. Så jag väljer inag produkter som skickas över halva världen för att sen inte ens kunnas återvinnas. Här är dessutom mjölken och grädde i plastförpackningar. Vore inte isåall glas så mycket smidigare om man nu vill ha lock på det? Skulle en glasflaska hamna i havet så kommer den krossas och bli till sand, glas är ju trots allt sand. Tillskillnad från plast som bryts ner, men aldrig försvinner och som tillslut hamnar i näringskedjan.
Ngra av er har nog hörtalas om sopptipparna som flyter omkring ute i stilla havet? Om inte så läs detta!
http://en.wikipedia.org/wiki/Great_Pacific_Garbage_Patchoch vad Algalita Marine Research Foundation gör för forskning runt detta.
http://www.algalita.org/Maps_Home.htmlBilderna längre ner på sidan är ganska läskiga.
Jag har hört likande rapporter från östersjön med med mer plastpartiklar än plankton mer kubikmeter vatten (eller ngt likande iaf)
Nåväl nog om tråkigheter. Jag har tagit ngra bilder från trädgårdar här, men nu ringder telefon och jag måste rusa. Ska försöka lägga upp dem här senare ikväll

Typiskt.