Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> körsbärsplommon, cypress för uppstamning, råd och förslag önskas
          nypan
          Inlägg 05-06-2004, 12:15
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 163
          Medlem nr: 3 450

Kära odla-experter, två frågor som jag önskar hjälp med.

1) Vilken tidpunkt är lämplig när man ska börja stamma upp en körsbärsplommon prunus cerasifera cecilia; när ska man egentligen få börja? Räcker det om trädet har etablerat sig till synes väl, och stått på sin plats i drygt ett år? Hur går man tillväga, och vilken tidpunkt på året är bäst? Ska man tar bort alla oönskade sidogrenar på en gång eller ska det göras i etapper? Min liknar mest en buske nu då den har så många sidogrenar.

2) Den andra frågan gäller cypress, såg i odlas gravvårdsartikel en bild på en uppstammat fin cypress, någon som kan rekommendera en sort och tillvägagångssätt? Gillar cypresser soligt läge? Detta som ett led i jakten på småvuxna träd till trädgården. mvh nypan/m

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          nypan
          Inlägg 05-06-2004, 20:58
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 163
          Medlem nr: 3 450

"Jag skulle stamma upp ceriferan när trädet började växa ca 20 cm i snitt. Det kan ta ett, två eller tre år. Tar det längre tid står trädet säkert inte på rätt plats eller har andra etableringsproblem." citat Cilla

Jag känner mig så oerhörd okunnig, trots de goda råden. 20 cm i tillväxt, hur ser jag det? Årets tillväxt? i stort har trädet formligen exploderat i tillväxt, detta andra år, men hur SER man det exakt hur mycket? Sidogrenarna ska jag räkna i morgon, men det är en minst 15-20 stycken, och enorm fart på tillväxten. Det lilla trädet ser inte alls så elegant ut som under våren, utan våldsamt buskig. tacksam för synpunkter./mvh nypan/m

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 24-09-2025, 16:02

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon