Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Skuggigt problemhörn, - jag behöver tips
          SysterJord
          Inlägg 03-08-2009, 09:41
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 69
          Medlem nr: 22 074

Hej!

Jag har ett skuggigt hörn i trädgården där kirskål fått härja fritt i många år. Den håller jag på att tukta och har hittat en ganska bra metod. Men nu skulle jag behöva tips på bra, härdiga, skuggtåliga - gärna snabbväxande och hyfsat "snigelresistenta" (haha, finns väl ej, men i alla fall) växter. Har funderat på hosta, men jag undrar om inte mördarsniglarna kommer att käka upp dem direkt. Gärna tips på växter som kan komma omlott under vår/sommar/höst.

Någon som har förslag? Stort tack på förhand!

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          SysterJord
          Inlägg 03-08-2009, 11:50
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 69
          Medlem nr: 22 074

Flaxss - Åh, vilka fina! Trillium och oxalis var helt nya för mig och sååå fina. Ska kolla upp dem också. Förgätmigejer har jag faktiskt ett gäng som jag skulle behöva flytta, så de kan ju passa bra också.

Har du möjlighet att ge mig ungefärlig blomningstid för dessa? Får kolla på plantskolan annars, men om du har i huvudet.. smile.gif

TACK!

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 03-08-2009, 12:11
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

CITAT (SysterJord @ 03-08-2009, 12:50) *
          Flaxss - Åh, vilka fina! Trillium och oxalis var helt nya för mig och sååå fina. Ska kolla upp dem också. Förgätmigejer har jag faktiskt ett gäng som jag skulle behöva flytta, så de kan ju passa bra också.

Har du möjlighet att ge mig ungefärlig blomningstid för dessa? Får kolla på plantskolan annars, men om du har i huvudet.. smile.gif

TACK!

så här brukar det blomma hos mig på skuggsidan.

Trillium brukar börja blomma i maj-juni. Sippor, Anemoner - beroende sort feb-sept (blåsippa, höstanemon, vitsippa m.f).

Oxalis - välj skuggtåliga (exempel vår inhemska Harsyra) - blommar beroende sort april till sept.

Primula - mars - sept

Sockblomma - april-juni

CITAT (SysterJord @ 03-08-2009, 13:03) *
          Jag tänkte också på vårlökar - för viss sipprar solen in till och med i det där skuggiga hörnet innan häcken och den stora lönnen fått sina blad. smile.gif

är där lite sol så kan du ha höstanemon och silverax. men också gullris, fingerborgsblomma, akleja, daggkåpa, lupin.

Redigerat av flaxss: 03-08-2009, 12:10

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 01-08-2025, 07:55

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon