Här verkar finnas kunskap om Gardena, roligt att läsa!
Jag undrar vad experterna tror om Gardena för att bevattna krukor och lådor på terrass, jag reser mycket och de klarar sig inte om jag är borta och det är torrt, soldagar sker stor avdunstning ... Problemet är att terrassen ligger högst upp på 6:e våningen i hus i stan. Visst kan man väl dra fram vattenledning till terrassen men det kostar ju och vet inte hur snyggt det blir, måste väl kanske lägga utanpårör genom vardagsrummet.
Jag är ju högst upp och kan i princip ha en regnvattentank som fylls på från stuprännan. Om man placerar denna tank en bit upp, högre än balkonglådor och krukor (jag har ett bra hörn av terrassen för detta) borde det ju bli hyfsat vattentryck.
Borde man inte då kunna ansluta ett helt automatbevattningssystem till den regnvattentanken (utan pump), med timer, på samma sätt som om man hade vanlig vattenledning med tryck ?
Eller blir trycken så olika att det inte fungerar månntro?
Och hur mycket dricker egentligen växter om man verkligen skall ställa in autobevattning och har ett antal lådor och stora krukor. Funderar på tankens kapacitet och storlek (men den fylls ju förhoppningsvis på ibland när det regnar men ett par veckor med sol och hetta vill man ju kanske klara).
|