Hej på er alla!
Nu startar jag denna tråd som kanske borde ligga under pallkrageklubben eller i husdjursfliken. Men nej, ämnet är i högsta grad trädgårdsrelaterat och jag hoppas och tror att vi är många runt om i vårt land som försöker förena dessa båda intressen och att idéerna kring detta ämne därmed sträcker sig LÅÅÅNGT vida över att bara odla i pallkragar.
Så fatta tangentbordet och skriv ner era idéer och tankar kring det här med att kunna låta den fyrbente, bäste vännen vara med i trädgården utan att behöva oroa sig för ihjälkissade plantor och utdela tråkiga bannor dagarna i ända. Vi måste ju också tänka på det här med att välja plantor lite som er med småbarn. Dvs sådana som inte är tuggbenägna eller har giftiga bär. Samt växter som tål en och annan nedtrampning ifall de befinner sig i markhöjd osv osv...
casey_koll.jpg ( 195.85k )
Antal nedladdningar: 57Jag håller som bäst på att försöka skapa en "hundsafe" trädgårdstäppa där mina kära hundar också kan vistas avslappnat tillsammans med oss 2-benta och njuta av tillvaron. Jag vill ha era tips på fler idéer dock och ska försöka dela med mig av mina efter hand. Blommor o grönsaker i hundsafe höjd innebär upphöjda odlingsbäddaar i olika former och stora, hemmabyggda blomlådor. Min ena hund är jättenyfiken och älskar att hänga med mig o kolla vad jag pysslar med i allt trädgårdsrelaterat. Han har koll på mig inklusive vartenda småkryp som dyker upp samt är dammfiskarnas och grodornas okrönte beskyddare. Det är himla trevligt med en sådan kär följeslagare i trädgården och man vill ju inte behöva banna honom när han måste slå en sjua.
casey_fiskmatning.jpg ( 197.98k )
Antal nedladdningar: 79Här passar vi på att kasta in en fråga om vart vi hittar stora urnor i terracotta a la medelhavsfeeling. Någon som vet vart man kan få tag på sådana som inte kostar en halv förmögenhet? Ett extra plus om de är köldtåliga för det har vi hört att det ska finnas...
Hägna in tomten och dölj det tråkiga nätet med en vintergrön murgrönehäckDet första projektet i våras var att färda ett högt nätstaket så att hundarna är utom risk för bilarna och inte kan rymma sin kos. Nätet ska så småningom döljas av en tät murgrönehäck som just nu är under etablering. Vi har nämligen konstaterat att murgröna som etablerat sig tål rätt så mkt hundskvätteri utan att bli ful. Extra plus för insynsskyddet och att den är lika fin om vintern. Varningens finger: Välj inte denna häckvariant om ni har hund som gillar att provsmaka trädgårdens utbud, eftersom murgröna sägs vara giftig. Medans plantorna är små är det en fördel om man kan skyla dem med t ex ett skuggnät som fångar de värsta kiss-attackerna. Vi tror och hoppas att häcken, när den är uppvuxen kommer att bli en jättefin kontrast till trägrinden i ingången.
Nu ser vi fram emot era tips och rader.... Hur gör ni andra?
Redigerat av L I A H: 30-07-2009, 11:26