CITAT
Jag vet bara att några dagar efter att jag lagt i en säck med halm har vattnet blivit betydligt klarare, och det har varat hela säsongen ut. Jag bryr mig inte om HUR det funkar, jag är nöjd med ATT det gör det....
Eftersom nån(jag) ifrågasätter dina slutsatser så kanske du borde bry dig om HUR det funkar? Att se att vattnet blir klarare är ju en sak, men för att det överhuvudtaget ska vara värt att berätta om så kanske man åtminstone ska fundera över orsaken inte bara ta för givet att första bästa tanken som dök upp i huvet var det rätta.
CITAT
Man kan ju ösa igen dammen istället för att köpa svindyra utrustningar som inget duger till. Det är ju billigast så!
Det är ingen som ens nämt köp av svindyr utrustning.
CITAT
Undrar hur alla branddammar, gölar och sjöar klarar sig utan dyra filtreringsapparater...

och dammsugare...

för att inte tala om en urusel UV-lampa, som bara ger en bråkdel av den UV-strålning som kommer från solen...

Gemensamt för vatten i naturen är att de har försvinnande lite fisk/m3 vatten i jämförelse med dammar på tomten. Vanligt för många sjöar är också att de har grumligt vatten med dåligt siktdjup(något som få dammägare vill ha, se trådstartaren) Sen har de naturligt tillflöde i de allra flesta fall.
Sen snacket om uv, vem har ens pratat om uv-lampor här? de är främst för att döda svävalger och det gör de mycket bra om det behövs. Sen att du nämner solljuset i samma mening är oförståeligt. Vet du inte skillnaden på UV-A, UV-B och UV-C så är det bättre att du tar och läser på innan du fabulerar på ett forum där kunskap borde spridas.
CITAT
Återigen helt lösryckta påståenden och liksom i pricip varenda ord du skriver åtminstone till viss del felaktigt. Korrekt är att i mitten av vänern så håller vattnet dricksvattenkvalité. Men innan vattnet har kommit från sjön till en vattenkran har det filtrerats genom sandlager, PH-justerats, infiltrerats och gud vet vad. Det på ett vatten som är riktigt bra redan innan. Jag googlade lite snabbt och hittade följande:
http://www.karlstad.se/apps/symfoni/karlst...330032934E?open åt dig. Hoppas det kan vara till någon hjälp i förvirringen.
Edit2: Glömde tillägga att den här posten redigerades och ett par nedlåtande tillmälen togs bort som hänvisas till i poster nedan.
Redigerat av -Peter-: 06-08-2009, 12:03