Jovisst är det så att vissa dialekter kan vara svårare än andra att förstå. Jag har själv väldigt svårt för t ex den gotländska som pratas i t ex Fårösund trots att jag har släkt där

. Jag tycker att det är trevligt att vi har så många olika dialekter i Sverige och det är det vi verkligen skall värna om. Tänk vad trevligt det är när man hör ifrån vilken landsända eller landskap folk kommer från när man pratas vid. Jag tycker att det blir trist om vi alla skall ha samma dialekt. Jag har ju i och för sig fördel av att en del av släkten kommer från Gotland och en del från Blekinge och resten från Skåne och så har jag bott större delen av mitt liv i Mälardalen - ganska nyligen återbördad till Skåne. Syftet med mitt inlägg var inte att "klanka" på att folk tycker att skånska eller danska är oförståeligt, jag är egentligen bara nyfiken på om man har andra dialekter än nu då skånskan och gotländskan som folk tycker är så obegripliga att man måste konversera med dom på en neutral dialekt som du tydligen får göra Pius.
Visst kan norskan vara lättare att förstå än danskan men även Norge har dialekter som är svåra att förstå, ta t ex en person som pratar bergensiska - den är inte lätt att förstå

. För norrmän så är det lättare att förstå svenskar än danskar trots att danskan och norskan har så många ord gemensamt.
Men nu blev det ju en stor utvikning från det egentliga ämnet - Annes Trädgård. Jag tyckte det var en jättetrevlig serie och såg på den med glädje. Fick många bra tips om olika saker. Hon var också en mycket bra berättare, lugn och sansad och rusade inte igenom trädgården när hon skulle visa någonting. Fler sådana program tycker jag

.
Redigerat av Monica B: 07-08-2009, 15:54