Det jag reagerade på när jag läste vad Jan Tengö, Fil.dr. i entomologi, har för teorier, var att även drottningarna kan dö. Vilket inte är en särskilt trevlig tanke, med tanke på kommande generationer av humlor.
Som framgår av länken jag bifogade i trådstarten, så är silverlinden inte naturligt förekommande i den svenska floran. Och den som har odlingar och är beroende av pollinering kanske inte ska välja silverlind i sin trädgård.
Här är ett citat från länken, med mina kursiveringar.
"Att humlor dör är i sig inget konstigt, enligt Jan Tengö är det ingen katastrof att arbetarna dör eftersom deras samhällen ändå är på väg att upplösas nu. Det vanskliga är om de nya drottningarna dör, de som ska bygga nya humlebon nästa säsong.
Borde inte plantera silverlindar Jan Tengö säger att man borde värna om humlorna med tanke på pollineringen de gör. Enligt honom ska man inte plantera lindar som humlorna dör av.
– Det är ett oförstånd förstås. Men ingen vet om det här och därför fortsätter man att plantera träden. Med lite kunskap skulle man ha struntat i de där lindarna. Vi har ju egna arter här i Sverige, säger Jan Tengö."
--------------------
Att alltid vara en smula barn, det är att vara riktigt vuxen.
Jevgenij Jevtusjenko
|