Jag är också nybörjare, men jag älskar bok och har några års erfarenhet av att bo ihop med en. Jag har bok i kruka som jag haft med mig hem från en semester i Skåne för över tio år sen och några nya små bokar från en resa i Tyskand. De växer sakta men är vackra ändå. Förra hösten satte jag flera bokollon (med skal) i kruka och lät några krukor stå ute och några stå under huset (i krypgrunden) för vinterförvaring. Det är bara ett enda ollon som har grott och under sommaren har det bara fått ett par blad. Jag är glad och har inte bråttom, men jag tror det skulle ta en evinnerlig tid att få en häck på detta sätt! Jag ska också sätta häck på min tomt, men vill ju ha en häck ganska snart, inte om tio år. Kanske är det värt pengarna att köpa häckplantor, de brukar ju inte vara jättedyra om man inte ska ha uppvuxna, men jag antar att man sparar ett rejält antal år på att köpa en liten planta än att så frön! Min tioåriga bok har visserligen stått i kruka, men jag tycker mycket om den och har skött den bra, men den är inte ens en meter hög, däremot kanske en meter vid, eftersom den aldrig är beskuren. Jag ska sätta mina tyska bokar i jorden när de blivit lite större och hoppas på att de vill växa och trivas där sen, fast de ska få bli träd och inte häck. Lycka till.
--------------------
Anna-Karin Lundberg Min trädgård är mitt rike!
|