Medans vi väntar på att ngra nya arter ska bli beskrivna så tänkte jag att jag skulle lägga upp några nybeskriva arter av utdöda djur. Nämligen Dinosaurier. EFtersom det är ett av mina största intressen. Mycket nytt händer ju inom den fronten inom paleontologin. Jag tänkte dessutom att så många kanske inte är insatta i det och inte vet så mycket om det så kan det vara kul och intressant. Det hittas ständigt nya arter och förra året var rekord med ca 45 nybeskriva arter. Stora som små. Med både fjädrar och fjäll och till och med päls likande struktur.
Senast i randen är Arenysaurus ardevoli från Spanien. Även kallad The last hadrosaurid dinosaur of Europe.
Corythosaurus.jpg ( 118.93k )
Antal nedladdningar: 40Bilden visar förövrigt en Corythosaurus, men de var ganska snarlika.
Tillhörde gruppen Hadrosaurier, eller vad som brukar översättas till anknäbbsdinosaurier. Stora växtätare med bred näbb som ( i många arters fall) levde i stora hjordar. Vandrade på fyra ben, men sprang på bakbenen. Skulle kunna kallas krita tidens kossor.
Hadrosaurier förekom på norra halvklotet och är kända av flera arter. Största arterna (Shantungosaurus) blev uppåt 15 meter medans de mindre blev runt ca 5 meter. Egentligen kan jag fortsätta hur mycket som helst, men det här är ungefär grunden om hadrosaurier.
En art (Parasaurolophus)
para.jpg ( 70.2k )
Antal nedladdningar: 28 har man tack vare en mycket välbevarade skalle lyckats rekonstuera ett ngorlunda möjligt läte tack vare resonanskammare i skallen.
http://www.nmnaturalhistory.org/soundlong.wav (Lätet)
crestfront.jpg ( 22.03k )
Antal nedladdningar: 44