CITAT (Phrosen @ 09-08-2009, 23:18)

Ska man ha fläktar och lampor? Hur ska de sitta? Vilken sort? Osv?
Jag har hört att köttätande växter bör odlas i torv, inte planteringsjord. Stämmer detta?
Jag har även hört att man inte ska använda kranvatten, eftersom det högst sannolikt innehåller både kalk och klor, vilket tar död på växten. Däremot ska man vattna med osmosvatten. -Stämmer det? Var kan man få tag på sånt? Vad kostar det? Går det bra med någon annan typ av vatten?
Om jag köper en påse med frön, hur länge varar fröna i påsen? "Dör" de efter en viss tid? Finns det risk för att man kan få frön som redan är "döda"?
Hur många frön bör man stoppa i varje kruka? Ska man stoppa en i varje, eller flera i en och sedan plantera om?
Om man inte har ett terrarium, går det då bra att stoppa en plastpåse över krukan för att få en växthuseffekt?
Finns det någon sorts kryp som inte bör hamna i växtens "mun"? (T.ex skalbaggar eller liknande?)
Det var alla frågor jag kan komma på, på rak arm. Fler lär följa.
Tack på förhand. =)
Nu svarar jag igen eftersom jag hade skrivit ett långt inlägg förut men datorn dog och ingenting sparades.
En fläkt måste man ha för någon form av luftcirkulation inuti terrariet. Annars kommer ingen ny luft in och växterna behöver ny koldioxid då den snabbt förbrukas i ett terrarium.
Lampor måste du givetvis ha. Jag har läst att de flesta köttätande växter behöver åtminstone 10 000 lumen för att växa och att 200W per m^2 rekommenderas. Eftersom du inte kan ha en särskilt stark fläkt i terrariet och samtidigt ha en hög luftfuktighet så måste du välja en typ av lampa som inte utvecklar för mycket värme. Så du får nog välja på lysrör och lågenergilampor som båda utvecklar litet värme.
Det stämmer att de inte får planteras i jord. Det måste vara ogödslad torv, men den kan med fördel blandas ut med andra saker för att förbättra mediumet. Olika arter vill ha olika medium, så om du berättar vilka du vill ha så kan jag kolla upp rekommenderade blandningar.
R/O(omvänd osmos)-vatten och destillerat vatten är det bästa för dem. Men för att få det så måste du antingen köpa ett R/O-filter eller en vattendestillator, vilka båda kostar en hel del. Skall du köpa osmosvatten eller destillerat vatten så kommer det att bli en ännu dyrare historia i slutändan. Det tredje bästa alternativet är regnvatten som är helt gratis. Det fungerar bra och har väldigt låga halter av salter.
Ju äldre frön är desto mindre är chansen att de gror. Jag har bara försökt gro köttätande växter från frö en gång och inte ett enda grodde. Jag gjorde antagligen helt fel men jag tycker det verkar svårt att odla från frö och de tar ju sådan tid på sig i början. Jag har nog inte tålamod nog till det. Du kan läsa på brutalablommors hemsida om hur man lämpligast gror fröer tror jag. Jag har för mig att det var där jag läste det.
Att ha plastpåsar över fungerar utmärkt. Jag har ett terrarium som mina har växt ur så jag kör med plastpåsar.