Mitt volunteer arbete ute på Matui/Somes island slutade idag med att jag slog huvudet i en stor tjock trädgren så pass illa att jag slog upp ett sår.
Gjorde inte jätteont, men plötsligt kände jag hur det började rinna ngt nerför tinningen. Blod! Jag blev förvånad över hur mycket man kan blöda egentligen. Det var blod överallt. Slutade med att jag fick en Ranger som stod och tvättade rent min hårbotten och torkade bort allt blod. Nu är mitt hår fortfarande ihopptorkat av blod och jag vågar inte riktigt duscha och tvätta ur det. Rädd att jag ska råka öppna det igen. Ngt förslag kanske?
Lite lätt huvudvärk med.
Jaja, jag har iaf lite trädgårdsbilder jag tänkte jag kunde dela med mig.
vissa är bara tagna i farten från bil så de är inte jättebra.
Sen vågar jag inte stå och fota folks hus och trädgårdar hur som helst heller...
Jag har för det mesta föröskt hålla mig till planteringar och trädgårdar där det handlar om att plantera native plants, eller inhemska arter till Nya Zeeland.
Att välja planteringar och trädgårdar till rätt miljö ger också en balans till naturen isig. Allt finner sin plats.
Men också i conservations syfte. Naturlig miljö är sällsynt idag på nya zeeland och inte bara djurarter är utrotningshotade, utan många växtarter med. Att välja inhemska växter ger dessutom djurlivet en chans att klara sig med.
Arten Three kings island kakabeak är idag utdöd i naturen, sista exemplaren på three kings island dog under en storm. Dock han den inte dö ut innan man han ta frön och numera finns den att få tag i bland utvaldad trädgårdsmarknader.
Även arten tecomanthe speciosa från three kings island är numera möjlig i att få tag i utvalda butiker. I naturen finns bara ett enda exemplar kvar som man känner till.
Listan kan göras ganska lång på utrotningshotade växter. Framförallt många orkideér.
Tex denna orkideé Calochilus paludosus. Denna art växte i utkanten av Wellington området och har inte setts till sedan början av 2000 talet och är troligen utdöd enligt flera orkideé experter.
Flesta bilder är taget på Wahiki island utanför Auckland. Några är tagna i området där jag bor i Karaka bay.
Ngra är tagna i Makara beach. Södra delen av nordön.
Redigerat av Orkidétjuven: 12-08-2009, 10:12
Bifogade miniatyrbild(er)