Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Rosor, tid att plantera ?
          anncharlotte
          Inlägg 07-06-2004, 11:18
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 411
          Medlem nr: 3 745

Hej !
          Är det fel tid att plantera rosor nu ? Had tänkt att skaffa mej en klängros eller buskros men i den affär jag har här i stan var det minst sagt klent med rosor. Dom hade i stort sett ingenting.
          Var också inne på Flora Linneas hemsida och såg att där var tiden för beställning ute.
          Så kan jag plantera i höst i stället eller är den bästa ideen att vänta till nästa vår ?
          Tar också gärna emot råd om vilken sort jag ska välja, bor i zon 5 och inte så duktig på varesej trädgårdsarbete eller rosskötsel så det bör vara något som är förhållandevis oömtåligt.

Hälsn Annch

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 07-06-2004, 11:26
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

Det brukar dyka upp rosor i kruka i trädgårdsbutikerna efter att säsongen för barrotade rosor är över och dessa kan du plantera hela sommaren bara du ser till att de får tillräckligt med vatten. På hösten brukar man här iallafall också rea ut krukodlade rosor, tyvärr brukar inte alltid rosor trivas att stå i flera månader i en liten kruka men jag har hittat några fynd som varit friska och som tagit sig på rean. Man brukar dock inte rekommendera rosplantering på hösten för norra sverige.

Om du talar om ungefär i vilket område av sverige du bor kanske du kan få tips från någon här på forumet om en trädgårdsbutik i ditt område som har ett bra utbud av rosor.

Rose de rescht är en buskros som är lättskött och den ska vara härdig till zon 5 + den blommar på ettårsskotten så det gör inget om den skulle frysa ner något. Den blommar med fyllda cerise blommor som doftar gott och den remonterar = blommar under större delen av sommaren det kommer hela tiden nya blommor.

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 01-08-2025, 12:57

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon