Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> MIN JUVELORKIDÉ FÅR VISSNA BLAD
          UH
          Inlägg 17-08-2009, 04:59
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 8
          Medlem nr: 24 719

Vad är det för fel på min juvelorkidé?
          Den står aldrig i direkt solsken. När solen kommer till det fönstret flyttar jag undan blomman varje dag.
          Jag håller den något fuktig enligt skötselråd - aldrig dyblöt. Den har fått gödning - lagom och ej för ofta eftersom den står i relativt ny jord.
          Jag har fått denna blomma och den är väl fortfarande ett skott, kan man säga. Den växer långsamt, men får dock nya blad.
          Jag är speciellt rädd om denna blomma och undrar vad jag gör för fel. KAN DET VARA SOM SÅ ATT DEN STÅR I FEL TYP AV JORD? Den var planterad i krukan då jag fick den.
          VORE TACKSAM FÖR SNART SVAR.
          Kära hälsningar Ulla i Kramfors

--------------------
          Ulla[font="Verdana"][/font]

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Sussie F-Flower
          Inlägg 17-08-2009, 08:22
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 3 217
          Medlem nr: 14 814

Hejsan Ulla!
          Vad tråkigt om bladen vissnar... sad.gif Det vill man ju inte såklart!
          Hur ter sig vissnandet? Blir bladen bruna, gula, fläckiga? Nerifrån eller vartsomhelst?
          Har du kollat riktigt noga (jag brukar använda förstoringsglas) så att det inte har kommit någon ohyra på den.

Jag har nu gått igenom fyra böcker med orkidéer men Ludisian nämns bara i den nyaste och det verkar ju som att du har gjort precis som det står att man ska göra... g.gif
          I den boken står att om dom torkar ut för mycket så kan dom mista bladen....

Jag har även sökt information om det ev kan vara så att den är känslig för att bli flyttad men har inte hittat någon info om det. I min nyaste står att man kan ha den i norrfönster.

Kanske du skulle ta och plantera om den i ny fräsch orkidéjord eller orkidébark (innehållande 50% kokosfiber + 50% bark) Det finns orkidébark som innehåller 70 bark/30 kokos också, men den är mera lämplig till dom icke markväxande orkidéerna.

Om du inte kommer på vad som kan vara fel så skulle jag nog råda till att göra en helt ny start för den lilla. Dvs. spola ren hela växten, rötter och blad, och sedan ny jord/bark och kruka.
          Då vet du att du har gjort vad du har kunnat... dunno.gif

Hoppas att det kommer att gå bra! kompiskram.gif

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 24-07-2025, 21:11

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon