Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> egentligen en gödningsfråga, men ingen verkar svara på gödningsavdelningen
          katah
          Inlägg 19-08-2009, 12:17
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 1 834
          Medlem nr: 4 107

Jag fortsätter med klippt gräs och guldvatten lite till för köksträdgården, men funderar lite på vinbärsbuskar, jordgubbar och perenner.

jag ser att vinbären börjar ha lite bruna bladtoppar ( kaliumbrist ?)
          De och jordgubbar har inte fått någon gödning än i år, men det är väl dax nu efter skörden.
          Vad är den bästa ekologiska varianten jag kan ge dom ?
          Jag har tyvärr ingen aska att ge.

Var algomin bra mot jordloppor också ?
          Jag tyckte att jag läste något sådant här tidigare ...
          Det verkar som NÅGON äter upp mina asiatiska bladgrönsaker som jag tänkte ha gott om nu på hösten !
          Är det bara sprida algomin eco på jordytan där man han sådderna ?

( jag har haft en gräsmatta i området fram till sommaren 2007 , 2008 hade jag kållandet där )

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          MariaS
          Inlägg 19-08-2009, 13:00
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 12 573
          Medlem nr: 2 930

Man bör i regel ALDRIG ge gödning efter midsommar, mer än möjligen ettåriga sommarblommor och inomhuskrukväxter.

Om buskar och perenner börja vissna ngt nu, så är de ganska normalt. Många växter har redan börjat förbereda sig för vintervilan. GEr man gödning nu, så luras de att komma igång igen och befinner sig dåi full tillväxt, när de egentligen ska vara i vila.

GE fullgödsel till våren, så snart jorden reder sig. Algomin är inget vidare bra gödningsmedel, finns mycket bättre medel!

Sniglar, tvestjärtar, kållarver och många andra insekter, börjar också förbereda sig för höst och vinter. Då äter de så mycke de kan. Bladgrönsakerna är då mycket populära. Att täcka med tunn odlingsduk är enda boten om man inte vill spruta gift.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 02-08-2025, 17:24

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon