CITAT (Motti @ 22-08-2009, 00:42)

Jag tror att en del tror att det kostar skjortan att ha tänt på nätterna !det är väl okej om man bor i tätbebygt område men bor man ute på landet och det är kolsvart på kvällarna då är det inte så trivsamt,det är som att se in i en svart sopsäck.Just nu verkar det som gubben och jag ska lysa upp hela byn

alla vet här att vi har tänt på nätterna så då skiter grannarna i att tända sin utebelysning !i kväll har gubben och jag dragit kablar till utebelysningen mot sjön !så kallat Pollare.,sen ska vi sätta fasadbelysning också på huset !det ska vara tänt när det är mörkt ute ,höstkvällar och vinterkvällar.Ja som sakt Grannarna rider på vår belysning !
Vi bor också på landet och när vi flyttade hit (för länge sen) var det just mörkret och tystnaden vi längtade efter. Vår ytterbelysning är tänd så länge vi är vakna, men sen finns det ju ingen anledning till att den lyser. För mig handlar det inte om kostnad, det känns bara helt naturligt att det ska vara släckt när man inte behöver ljus. Däremot har vi en lampa i trappan som lyser hela natten, för att man inte ska slå ihjäl sig vid akuta toalettbesök o.dyl.
Alla häromkring har haft släckt på natten och det tycker jag är helt naturligt när man bor som vi gör.
För några år sedan såldes huset som är vår närmaste granne och de har så jäkla mycket belysning överallt som lyser hela natten. Vi kallar det för cirkusen (med en rysning) och jag kan inte se vilken nytta man skulle kunna dra av att grannens lampor brinner hela natten. Det är ju bara irriterande!
Om man är mörkrädd ska man kanske inte bo på landet! ;-)
Redigerat av Trampendal: 22-08-2009, 02:03