Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Hjälp med lyktranka / hjärtan-på-tråd, Mina två stycken växer helt olika
          vegasus
          Inlägg 22-08-2009, 13:44
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 5
          Medlem nr: 22 424

Jag är helt nybörjare på det här med växter... För ett år sedan hade jag två blomkrukor i hela lägenheten, nu har jag nio i bara köket. Så jag är nybörjare, men ivrig att lära mig så mycket som möjligt! smile.gif

Hursomhelst, jag fick ta över en riktigt stor lyktranka, som hade stått bortglömd på tok för länge. Jag rensade ut den och tog massor av sticklingar och planterade om i två krukor. Den ena satte jag ut på balkongen över sommaren, och den andra satte jag en bit in i köket. Den i köket växte så att det knakade, men alla bladen blev bara gröna. Den ute på balkongen växte nästan inget alls, men istället blev bladen otroligt vackra med stark lila färg på baksidan av bladen. Allra helst skulle jag vilja att båda växte mycket och hade lila färg på baksidan av bladen, istället för antingen eller. Har ni några tips om vad jag kan göra för att få till det?

Här är den gröna i köket som växer jättemycket:

Här är den med lila baksida på balkongen som växer lite:

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 23-08-2009, 19:49
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

lampa räcker inte det måste vara ''solen'' om man vill få den röda färgen, den röda färgen är just ett skydd mot solen som dom får om dom står ute eller i ett söderfönster.

ljuset från en lampa är inget dom behöver skydda sig emot och därmed uteblir den röda färgen.

lågtemp kan också gör att dom blir rödare.

att den andra har växt bättre inne är att det har varit varm natttemperatur. det är sällan så varmt ute att dom får en hög tillväxt.

Redigerat av flaxss: 23-08-2009, 19:53

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-07-2025, 10:28

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon