CITAT (lokatten @ 23-08-2009, 20:36)

Tack för alla svar! Det är nog en R Multiflora- japansk kätterros, blommorna liknar bilden. Men vår ros klättrar inte, den har ett fåtal kraftiga stammar nedtill och sen ett stort virrvarr av hängande grenar, som en stor buskros. Den verkar inte få ngr nypon. Tyvär har jag ingen bild på den.
Jo, jag är nog också ganska säker på att det är en Multiflora du har. Fastän den borde få små runda nypon.

Multiflora är ganska vanliga i gamla trädgårdar eftersom de ibland har använts som ympunderlag för en ädlare ros. När den sedan dör finns multifloran kvar. Det är en sådan jag grävt upp och tagit hem till min trädgård. Vill att den ska vara som en stor buskros.
Huruvuda multifloran blir en klätterros eller en stor buskros beror helt och hållet på om man binder upp den. Alltså, om du har ett lämpligt träd i närheten så kan du försöka gallra busken och sedan binda fast några av de kraftigaste grenarna i trädet så att den växer upp i kronan. (Jag antar att man då måste hålla efter så att den inte breder ut sig på bredden också, men har själv ingen erfarenhet av det.)