CITAT (Grönt Ljus @ 27-08-2009, 18:58)

ja, ibland går det snabbt - men du triggade ju mig, så jag körde på direkt!
Sedan sist (!) har jag fått info om att tomater trivs väldigt bra i något lägre våglängstal
typ 630nm rött, så det kan ju vara en variant om man skall odla dom snabbt och bra.
Dom lägre 630nm dioderna är dessutom lite billigare...
Ha det bra.
Sedan sist... Haha...
Ja, det var ju flera timmar sedan...
Växthusodlare lär ju säkert vara intresserade av speciellt tomatljus!
Jag kom på att jag skulle vilja ha utomhusbelysning för växter också.
Huset jag flyttar till har en liten mörk bakgård på norrsidan. Det kompenserar balkongristen. Jag har nämligen fria händer att planera vad jag vill (ingen annan ser någon potensial i den mossiga ogräsmattan i skugga).
Tyvärr begränsas min kommande trädgård av ljusbristen...
Jag lär ju knappast vara ensam om detta problem.
Det lär finnas en marknad för en sådan produkt!
Tipsa gärna tillverkarna, och säg att jag gärna är en försökskanin för belyst skugg-odling i nordliga förhållanden!
Har för övrigt massa fler ideer om vad som skulle kunna vara önskvärt hos just växtbelysning...
Färgåtergivning för människans öga är något som ni lätt skulle kunna ha med i beräkningarna och som skulle öka värdet på produkterna för många kunder... För de flesta av oss som odlar växter i bostaden är det
mycket viktigt. Det öppnar också upp för belysning i akvarier, terrarier och vivarium.
Idag är lysrör och Osrams IRC-halogen de enda rimliga alternativen om man har färgen i beräkningen.
Kan ni slänga in ljus som sägs ha terapeutisk inverkan så blir det plötsligt en produkt som borde finnas hos alla på de kallare breddgraderna.