Hej! Farbror Blå borde veta att det för män är nyttigt att vara gift. Jag har bara sett undersökningar där männen är gifta med en person så man kan alltså säga att lite gift är nyttigt för män.
NE har en ganska bra definition på gifter. Den definitionen borde kanske fler tänka på i olika debatter. Många ämnen är, som Tobb påpekar, nyttiga i små mängder men dödliga i stora. Även det starkaste gift vi känner till , botulinumtoxin, är ofarligt i små doser. Om man äter så får man i sig massor av olika gifter. Den stora mängden är helt naturliga och sedan riskerar man dessutom att få i sig en liten, liten del människotillverkade.
När jag är ute och går med mina lamadjur så ser jag att de äter en hel del giftiga växter. Andra djur undviker dessa växter eller dör av dem men lamorna mumsar glatt vidare. Det finns olika förklaringar till varför de klarar den lite underliga dieten. Studerar man dem närmare upptäcker man att de hela tiden varierar sorterna de äter. En munsbit av liljekonvalj, lite brakved, några blad rhododendron, lite asp, en tugga gråbo osv. Jag tror att genom att aldrig äta särskilt mycket av någon sort så uppnår de inte skadliga nivåer av något gift.
Jag tror att lamornas idé om hur man ska äta är vettig även för människor. Äta lite av en massa saker. Sannolikheten att man får alla nyttiga mineraler och vitaminer ökar och risken att få i sig skadliga halter av någon form av gift minskar.
Om man tänker på NEs definition och dessutom lär sig lite om hur giftig naturen är så borde vi slippa alltför upprörda diskussioner om olika växtskyddsmedel. MVH Jan Lindgren
|