JAg har i några års tid vetat att vi har fladdermöss runt oss. De brukar alltid visa sig denna tiden på dygnet, när jag går ut för att ta mig ett bloss.
På huset har vi några strålkastare som tänder sig vid rörelse och då kommer fladdermössan farandes förbi och jagar insekterna som dansar i strålkastarljuset. Tyvärr är de så snabba att jag hinner varken ta kort eller se hur de egentligen ser ut. Det enda jag vet, är att det nog finns flera kollonier och de har olika färger.
En fladdermus kom in för några höstar sedan, den var kolsvart! Stor som en näbbmus ungefär i kroppen. Men nyss när jag var ute, kom det tre stycken på rad och de var definitivt ljusare, mer åt ljust grått... (Det går fort) och de försvann ner ute på åkern som ligger i träda utanför.
En annan kolloni, bor på loftet av maskinhallen (mörkare i flykten) och de brukar sällan vara framme vid huset. Dessutom är jag säker på att inga fladdermöss bor i huset. Dels har vi lagt om stora delar av taket, efter att ha installerat solfångare och sen har vi målat om hela huset och därmed gått igenom alla nät, så vi vet att det finns inga bon där i alla fall. BAra ett humlebo i ett fönsterfoder har vi hittat
Efter att ha försökt läsa på om fladdermöss, har jag förstått att det finns en rad olika arter i Sverige. Nyfiken som jag är (och mån om det vilda djurlivet) så undrar jag om det finns någon instans som kan kolla upp sånt åt en, eller om man ska anmäla att man har kollonier et.cet.
Kan man göra något för att förbättra villkoren för fladdermössen, eller ska man bara låta dem vara eller....