CITAT (Hoscar @ 02-09-2009, 13:28)

Ja då är det väl bara att börja gräva för femte gången... Glömde att banka i stöd för trädet så jag hade kanske varit tvungen att gräva i alla fall, jorden skulle i alla fall blandas med lera. Igår blev det mest att hiva allting i gropen för att hinna tillbaka med hyrsläpet i tid och misstag får man ju räkna med. För varje omtag har gropen blivit allt större och är nu minst 150 cm i diameter bred och 6-7 dm djup så det kommer nog trädet att må bara bra av, om jag nu fick tag i rätt jord vill det säga. E-jord ska man ha till äppelträd sa de på grustaget. Ni skulle förresten ha sett deras min när jag sa jag att skulle ha närmare 200 liter grus till planteringsgropen
Gropen kommer dock inte att bli bredare just nu. Kanske gräver jag en ring runt gropen till våren för att plantera några trevliga perenner i för att dölja när de många tulpaner jag tänkte sätta i kullen runt trädet vissnat. (Tulpanlöken får dock vänta någon vecka så den inte ruttnar direkt). Jag vet inte hur fort fruktträdrötter växer, men nog kan man väl gräva utanför 0.75 m radien till våren utan att riskera att rötterna förstörs?
Ja allt omgrävande gör ju bara att allt blandas mer och mer. Du ska se att ditt äppleträd kommer stormtrivas där. 150cm är ju något större än trädets krona, vilket gynnar rötternas framfart en lång tid framöver. Att du sen grävt något djupare än det som behövs, märks väl mest som träningsvärk just nu

Men det är ändå inte till nackdel. Gjort är ju gjort.
Tänk på när du sätter stöden nu, att du binder i en åtta, så trädet kan röra sig fritt. Stöden är ju mest för att stötta tills trädet rotat sig ordentligt och kan stå för sig själv, så använd stöden i max 2år.