Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Citrusträd, Hur vinterförvaras dom?
          CeciliaR
          Inlägg 02-09-2009, 09:00
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 157
          Medlem nr: 12 378

Det här forumet är verkligen helt underbart smile.gif Fullt av kunskap, humor, hjälpsamhet och inspiration. Jag blir rent gråtfärdig av alla bilder här inne, vilka vackra odlingar och växthus smile.gif Jag undrar hur man sköter citrusträd på vintern. Jag har inget växthus än men jag undrar om de kan må bra i växthus över vintern om det är uppvärmt så det ligger på några plusgrader? Vad händer med apelsinträd vars frukt mognar i februari i så fall? Borde jag förvara dem inne i huset istället och hur förvarar jag dem bäst inomhus vintertid tills jag byggt mitt växthus? Jag blev så inspirerad av den engelska försäljare av fikonträd som Flaxss länkade till att jag också tänkte beställa några citrusträd därifrån. Tacksam för all hjälp!

Edit: Stavat Flaxss rätt.

Redigerat av CeciliaR: 02-09-2009, 10:43

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Bassam
          Inlägg 02-09-2009, 15:10
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem nr: 12 723

Hej

Jag vill säga att många insekter tycker om torr lufte som löss, också jag ska säga att man kan borta döda grenar vad som helst utan på vinter , man ska rädd från frost. .

H : Bassam

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 02-09-2009, 15:24
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

CITAT (Bassam @ 02-09-2009, 16:10) *
          Hej

Jag vill säga att många insekter tycker om torr lufte som löss, också jag ska säga att man kan borta döda grenar vad som helst utan på vinter , man ska rädd från frost. .

H : Bassam

Ohyra vilken som behöver fukt i luften för att leva men tål torrluft. det är växterna som inte gillar torrluft varav växten mår dåligt och ohyran gynnas av att växten mår dåligt. Ohyra gillar också jämntemperatur så att dom kan utvecklas väl, blir det för varmt dör dom blir det för kallt dör dom eller går in i vila varav man inte får ohyra så lätt i ett växthus på vintern då ohyran oftast vilar i jorden på krukan eller på stammarna.

en annan sak är ju att man kan få ohyra i växthus OCKSÅ och vad är där ? jo fuktig luft.

döda grenar man man ta bort när som på året, och har man fikon på friland så är frosten långt borta och under tiden hinner fikonet läka. dessutom har man det inte på friland så tas det in och övervintras frostfritt ja just det frostfritt. fikon ska beskäras under JAS av att dom som vin blöder mycket på våren.

i Hammarhög i skåne på Wibulls (stavade inte riktigt vet) där klipper dom ner sina fikon varje höst. och dom lever än vad jag vet.

CITAT (MariaS @ 02-09-2009, 15:17) *
          Mitt fikon frös också ner i vintras, men jisses vad med fruktämnen det har nu, på de nya skotten blink.gif Funderar på att behandla de andra två likadant unsure.gif

vad trevligt tummenupp.gif då får vi hoppas på att grenarna inte fryser veck så du får en massa fikon nästa år. är dom i storlek som en ärta/hallon brukar dom klara vintern.

jag glömde skörda min buske (eller rättare sagt markus såg inte att dom var mogna och jag var bortrest) så mina mogna frukter hittade jag möglade och ruttna igår -cry-.gif jag som längtat efter frukterna, som tur är är där kvar några som håller på att mogna.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 25-07-2025, 15:38

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon