CITAT (flaxss @ 03-09-2009, 19:11)

mina står ute så länge det går, tar in dom innan första frostnatten och då placerar jag dom mörkt i sval rumstemp. alla mina har klarat detta. gör inget med plantorna bara placerar dom inne och ger dom lite lite vatten då och då.
andra vintrar har dom varit i en källare som håller ca +5c +10c och det har också funkar för mig. men nu bor jag i lägenhet så jag har ingen svalkällare att tillgå.
ja det finns många olika råd, man kanske skulle prova att frysa in dom ? eller förvara dom i en spann med vatten ?
dte är nog det ända som inte skulle funka. annars tycker jag dom är rätt så tåliga. jag själv har både vanliga och doft och art-pelargoner och alla tål min ''brutala'' skötsel under vintern.
Samma här flaxss, men jag tror jag låter bli att stoppa dem i frysen

. Jag har dragit ner på min pelargonsamling, men jag har några rosenpellisar ( appleblossom och en helröd som jag inte vet namnet på ), en rosa tulpanpellis ( som jag heller inte vet namnet på ), vanlig mårbacka och zonalpellisen "Red Fox". Alla verkar de i alla fall tåla det mesta.
Red Fox har faktiskt sin egen speciella historia: Den hamnade i min ägo jan/feb 2008. Min son var ute och gick med sin vovve och fann en påse i en snödriva. Tog upp den och fann en pelargonstickling som han tog med till mig. Jag var väl inte så där överentusiastisk, men okej då....................satte den i vatten och glömde bort den..........................mars/april nån gång tog jag tag i den och gav den lite jord och en kruka..........................idag är den en av de finaste jag har, så tack till dig som tappade den i snödrivan
F.d. ev. geni som numer dessutom...........är rökfri☺ /Gillan,zon 3-4
De enda som aldrig misslyckas är de som aldrig försöker!