NU är man tillbaka efter två veckors semester i ögrupppen Tonga och Haápai.
25 grader och strålande sol.[attachment=41702:cocos.jpg]
23 grader i havet och kristallklart vatten med korallträdgårdar och fiskar i alla möjliga former och färger.
Svajande kokospalmer och vita stränder.
Lite förvånat öve rhur fattigt folket var och hur skräpigt det oxå var.
Finns tydligen inte sophantering och skräpåtervinning på ön i ögruppen vi bodde på. Haápai.
Allt hamnar längst ner på öns syd del och sen så blåser det ju runt osv. Men det en fantastisk resa iaf.
Var på valsafari och tittade på knölvalar. Skulle snorkla med dem med, men vattnet var lite för skumpigt så det var bara första gruppen som hann med snorklingen. Dessutom blev jag sjösjuk. ( första gången trots båtvana)
så medans jag ligger längst bak och matar fiskarna med mina kräkningar så hör jag hur folk hurrar och applåderar åt valarna och deras hopp och danser. Haha. Ja jag kommer iaf alltid se tillbaka och le även om jag mådde så dåligt att min partner trodde jag var död emellanåt.
Gjorde lite fågelskådning, men det fanns inte mycket fåglar alls. Några tärnor, en häger, ngn slags sångare, kungsfiskare och en fruktduva.
Mycket av öns naturliga växtlighet är borta , utan nu är dte mest uppodlat. Taro, banan, kokospalmer, mullbär och lite annat.
Mycket växter frön övriga världen som är förvildat med. Hibiskus, bougainvillea, västindisk syren och massa annat smått och gott.
Stora spindlar och massor med fjärilar.
Ja en härlig Semester var det.
Och nu är man hemma igen i Wellington efter inställda flyg och förseningar. Fick stanna en natt extra i Nukuálofa efter att planet vänt i hårt väder. Fick köpa nya biljetter med
. Ska aldrig mer gnälla på att det är skräpigt här eller i Sverige heller för den delen.
Det är full vår här dock. fortfarande 10-14 grader men lärkan drillar högt i skyn.
Första cikadan hörde jag idag med och det blommar överallt.

Även ogräset. Kallor, olika solanum, vårlök, agapanthus, raps osv. Man ser vad som är ogräs lättare nu när dte blommar.
Annars blommar både körsbär och äpple. Magnolia och kamelior

Man lär sig upskatta hem mer när man är ute och reser

Har varit ute och inventerat jätte wetor idag men det var mest geckos och skinkar i träboxarna. Dock idmärkte jag 6 nya wetor.
Frånochmed 1 september är det officiellt vår här och då börjar bla conservation weeks.
Fyra weckor av bevarande projekt.
Allt från allmäna strandstäd dagar, ogräsrensingar, återplantering och andra projekt hålls runt om nya zeeland och wellington av bla wellington council och department of conservation.
Nu kommande helg är det ogräsrensning.
Plocka ogräs och ta med det till allmäna samlingsplatsen och få det artbestämt och slängt. För varje ogräs man tar med sig får man dessutom en inhemsk art tillbaka att plantera av DOC.
Hittar man dessutom ett riktigt sällsynt ogräs så vinner man ett fint pris.
Bra initiativ tycker jag.
Så nu är jag tillbaka till mina volunteer arbeten och nya tag
Redigerat av Orkidétjuven: 07-09-2009, 08:27