CITAT (Bock @ 09-09-2009, 14:00)

Jag bor i zon 2.5 kan man väl säga jag har ca 2,5 mil till Lidköping och där ska det vara zon 2 och där jag bor är det zon 3. Persika har jag ett på friland som jag satte nu i våras får se hur det klar vintern.
Om man har en växthuslampa hur många timmar ska den vara på då eller vill de har mörkt? Svalt är ju reda besvarat ( 0 - +10 )! Om vi tar ett Persikaträd så är det inte så känsligt för kylan utan när ljuset kommer så börjar det utväcklas därför har jag fått tips att man kan skugga det så det inte sätter blommor för tidigt så att frosten tar det!
Gäller det samma för de sorter ni nämde här?
Sen odlar jag allt i kruka i mitt växthus! Tunnor som jag tar med mig från jobbet som jag senare delar på mitten!
Tunna!
025.JPG ( 469.71k )
Antal nedladdningar: 56Persikan täcker du i februari med grön vinterväv. Inte för att skydda mot kyla egentligen, utan mer för att försena blomningen. TA av den gröna väven i slutet av mars, ge då samtidigt ca 1liter dolomitkalk till persikan, för att undvika krussjukan. Något som kan visa sig även på härdiga sorter (tyvärr).
Extra belysning i ett växthus, bör lysa ungefär 12-14 timmar/dygn, särskilt om man har växter som är gröna året runt, som citrusar. Inte för att de kommer växa, utan för att de bara ska må bra.
(Mycke praktiska tunnor förresten. Har en sån fylld med regnvatten i mitt växthus hela vintern. GEr en lagom luftfuktighet och det är enkelt att blanda med gödning i såna, när det börjar bli dags för det med. Sen använder jag halva såna till törstiga växter, som änglatrumpeter. Då behöver man inte springa och skvätta vatten varje dag, utan kan ge en kanna direkt istället. )