CITAT (Snöflinga @ 09-09-2009, 21:02)

Detta ämne var oppe för något år sedan och jag skriver nu som då att jag är medlem av olika skäl. Främst för att jag anser att våra kyrkor är en kulturskatt vi har att förvalta. Gillar att gå in och titta på utsmyckningar, kanske tända ett ljus och njuta av tystnaden. Andra skälet är vad kyrkan gör för de utsatta i samhället genom diakoniverksamheten och även samtal och en massa annat.
Visst finns det rötägg inom kyrkan ... men det finns det ju också inom alla yrken.
Jag är kvar som medlem av högst grumliga skäl, vilka jag återkommande försöker granska utan att riktigt göra slag i nån sak. Från början kvarstod jag av samma skäl som du, Snöflinga, för byggnadernas skulle (gillar målningarna i medletidskyrkor och tycker den historia de innehåller är spännande och sällsynt), men sen fick jag reda på att de gamla kyrkorna underhålls av staten i alla fall, dvs inte av våra medlemsavgiftger. Där rök ett enkelt argument för mig, återstår nu bara de knivigare, grumligare. Något om människors enkla önskan efter en enkel gemenskap kring det som inte är enkelt, kanske. Tvivlare som jag är.
Redigerat av EKLO: 09-09-2009, 21:37