CITAT (pejori @ 12-09-2009, 11:12)

Då är det min tur att sticka ut hakan då.
Rubriken heter "mäniskor behandlas sämre än djur"
Det betyder inte att det är
okay att behandla djur illa.
Det betyder
inte att mäniskor och djur är likvärdiga på något sätt.
För mej personligen betyder det, att
djur behandlas illa och mäniskor också.
Inget av detta är okay, men vi lever i en värld där "rättvisa åt alla varelser" vore en utopi.
Folk mördas, lemlestas, misshandlas, våldtas och plågas varje dag jorden runt.
Så är det med djur också.
Alla varelser,
både mäniskor och djur förtjänar att behandlas med respekt, den tid vi vandrar på jorden, och det är allas ansvar att det blir så.
Inget rättfärdigar, att våra äldre och svaga i
vårat samhälle, Sverige ska fara illa och behandlas illa.
Men inget rättfärdigar misskötseln av våra djur heller.
Uttrycket det finns dom som har det värre är det värsta jag vet, för mår man dåligt hjälper det inte mej att veta att någon har det värre.

En väldigt bra formulering pejori!
Nu sticker jag ut hakan: är inte människor också djur? Förvisso högst i näringskedjan, men likväl ett däggdjur. Jag kan inte tycka att det är ok att behandla djur sämre än människor bara för att människor tagit sig rätten att använda djuren som såväl arbetskraft och mat.
För mig är allt levande värt respekt, antingen det går på flera ben eller inga alls.
Att skicka hem äldre, sjuka och ensamna människor från sjukhus är dessvärre en realitet idag när sjukvården jagas av sparbeting som är så hänsynslösa att man inte vet om man ska skratta eller gråta åt det.
Men tro inte att detta är någonting som personalen gör med glädje, utan av krass verklighet. Sängplatsen som just lämnats är redan belagd med 1 och ibland 2 sjuka personer, förmodligen i betydligt sämre skick än den som just skickats hem, eftersom man annars inte har en chans att få en sängplats.
Om man inte har några anhöriga som hjälper till att vårda på sin lediga tid, då är man som sjuk, i ett mycket utsatt läge.