Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Vitmossa överst i kruka med tulpaner?, Kan jag ha det över vintern?
          Rihane
          Inlägg 08-09-2009, 19:32
          Länk hit: #1

Gäster

Börjar med att fråga om man får plocka vitmossa?
          Nästa fråga är att jag har en kruka med tulpanlökar och andra lökar. Kan jag ha vitmossa överst under vintern?
          Ska jag ta bort vitmossan till våren och isåfall när?

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Rihane
          Inlägg 13-09-2009, 15:16
          Länk hit: #2

Gäster

Tack Bassam!

Tänkte försöka använda en del av mossan till jul....
          Tolkar ditt svar som så att tulpanerna inte far illa av att vara under vitmossa i vinter.
          Undrar fortfarande när och om jag ska ta bort mossan innan våren kommer och tulpanerna letar sig uppåt...

Citera
          Piccante
          Inlägg 13-09-2009, 15:40
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

CITAT (Rihane @ 13-09-2009, 16:16) *
          Tack Bassam!

Tänkte försöka använda en del av mossan till jul....
          Tolkar ditt svar som så att tulpanerna inte far illa av att vara under vitmossa i vinter.
          Undrar fortfarande när och om jag ska ta bort mossan innan våren kommer och tulpanerna letar sig uppåt...

om det är det vita fluffet man har i juldekorationer du tänker på så är det inte vitmossa utan fönsterlav eller renlavar.

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          Rihane
          Inlägg 13-09-2009, 17:29
          Länk hit: #4

Gäster

CITAT (Markus_H @ 13-09-2009, 16:40) *
          om det är det vita fluffet man har i juldekorationer du tänker på så är det inte vitmossa utan fönsterlav eller renlavar.

Förstod att jag var fel ute med att det var vitmossa när du(tror jag?) skrev att dom växer där det är fuktigt i ett annat inlägg. Dom här hade det torrt.
          Tror att det jag plockade kan man ha på sår om man är ute i skogen och råkar skada sig...

Ska kanske försöka googla själv och reda ut vad det är jag har...

Har googlat:
          Blir inte klokare. Vill så gärna att det är vitmossa jag har så jag ser vad jag vill se...Den verkar kunna hålla vatten bra. Men om fönsterlav blir mjuk av vatten så är det nog fönsterlav.
          Annars var det torr vitmossa jag hittade.

Citera
          Piccante
          Inlägg 13-09-2009, 20:11
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

CITAT (Rihane @ 13-09-2009, 18:29) *
          Förstod att jag var fel ute med att det var vitmossa när du(tror jag?) skrev att dom växer där det är fuktigt i ett annat inlägg. Dom här hade det torrt.
          Tror att det jag plockade kan man ha på sår om man är ute i skogen och råkar skada sig...

Ska kanske försöka googla själv och reda ut vad det är jag har...
          Har googlat:
          Blir inte klokare. Vill så gärna att det är vitmossa jag har så jag ser vad jag vill se...Den verkar kunna hålla vatten bra. Men om fönsterlav blir mjuk av vatten så är det nog fönsterlav.
          Annars var det torr vitmossa jag hittade.

Fönsterlav blir inte mjuk av vatten. Lavar har mkt dålig vattenhållande förmåga. Vitmossor är ljusa/vita som torra och ofta gröna men ibland brun-röda, rostfärgade som fuktiga.
          Om du googlar så kolla inte på vitmossa eftersom det är då mkt missuppfattningar utan googla på Sphagnum.

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          Rihane
          Inlägg 14-09-2009, 14:36
          Länk hit: #6

Gäster

CITAT (Markus_H @ 13-09-2009, 21:11) *
          Fönsterlav blir inte mjuk av vatten. Lavar har mkt dålig vattenhållande förmåga. Vitmossor är ljusa/vita som torra och ofta gröna men ibland brun-röda, rostfärgade som fuktiga.
          Om du googlar så kolla inte på vitmossa eftersom det är då mkt missuppfattningar utan googla på Sphagnum.

Tack då är jag ganska säker på att det är vitmossa jag har. Det jag har mjuknar av vatten och blir ljust vid torka. tummenupp.gif
          Har sedan länge, innan jag började odla, lärt mig att googla fram det latinska namnet på växter och utifrån det googla vidare.
          Lusläser sedan lång tid tillbaka innehållsförteckningen på hudvård, ratar mineraloljor och liknade.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 21-09-2025, 06:52

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon