I Lördags köpte jag en produkt på Plantagen (Bergianska Trädgården Stockholm), Gardenas "Bio-dammrenare". Produkten skall vara biologisk, och hjälpa till att hålla balans i dammen. Bland annat binda överskottsnäring osv. Motverka algtillväxt etc.
Det står ingenting om vad produkten egentligen innehåller, ej heller om den är skadlig för fisk. På bilden är tre musslor. (Känsliga djur...........) Frågade den person som var ansvarig för deras dammavdelning om produkten var lämplig för dammar med fisk i. Svaret blev att produkten mot bakgrund av beskrivningen inte rimligtvis kunde vara olämplig för fisk. Om den var det borde det ju särskilt ha framgått, eftersom de flesta dammar har fisk.............
Medlet spreds i dammen enligt instruktion. Märkte efter ett par timmar att fiskarna var otroligt sävliga/sega. Någon simmade konstigt och kunde fångas med handen. Panik! började pumpa ut vatten samtidigt som jag fyllde på nytt. försökte plocka upp fiskarna......lyckades med några. Satt i timmar och försökte hålla dem på rätt köl.........delvis framgång delvis inte. Min största, snyggaste och vädefullaste dog efter sex timmar. Min tredje bästa dog efter fyra timmar. Kvar har jag (i alla fall i morse) tre fiskar som verkar hjärnskadade. Segar omkring utan rädsla för någonting. Tvivlar på att de har någon framtid.
Mailade till Gardena i Lördags för att försöka få svar på vad som hänt, och varför produkten har så bristfällig information på förpackningen. INGET SVAR.
Ringde i morse, någon Fredrik skulle ringa tillbaka. Har så ej gjort.
Jag är ledsen och förbannad. Förutom sorgen över mina fiskar, så är det en ekonomisk förlust av ansenligt format. (Det var stora, fina Israeliska importer).
Misstänker att PAL (produktansvarslagen) kan vara tillämplig. Om inte Gardena återkommer med en bra förklaring och kompensationserbjudande går jag vidare till ARN (Allmänna reklamationsnämnden)
Har någon annan haft någon erfarenhet av produkten (artikelnummer 7917 i Gardenas sortiment)?
|