Ledsen att jag varit slö med bilder, de kommer förstås! Jag har bara varit upptagen med annat ett tag. Min tomt är på ca 2350m2 och jag köpte 200 m stängsel med tillbehör för 17.500:- inkl frakten på lastbil hit. Om man får göra reklam här så köpte jag på Högberga AB som jag känner till sen gammalt. De har hemsida så man kan titta och beställa på internet, det gick fort och bra utan problem.
Jag tog 2 meter högt och "hartätt" nedtill, så jag är säker på att hålla dem ute. Jag hoppas hålla andra djur ute också, som grannens hundar, räven och kanske grävling. På ena sidan går grannes väg som är lite högre än min tomt, där sätter jag stängsel och spänner trådar överst på stolparna för att få det lite högre. Stolparna är 8 cm i diamter och impregnerat trä. De är spetsiga i ena änden och tre meter långa. Vi borrade med hyrd jordborr så djupt det gick, på vissa ställen ca 80 cm på andra bara 50 cm, men det var det djup försäljaren föreslog. Har man bra jord kan man också slå ned stolparna med kklubba, men det blir svårt med tre meter höga stolpar! När allt var på plats så sågade vi av stolparna en bit ovanför nätet, lika mycket på alla så det ser jämnt ut.
Nu håller min pappa på att snickra nya höga grindar, det blir en liten "pergola" över grindarna också, som ska täckas av klätterväxter (hoppas jag). Köpte idag två koreanska piprankor för 425:- styck till den "stora infarten" där bilen ska köras in. Och clematis till den "lilla" grinden som jag ska ha som "köksingång".
Jag tror A och O är att få staketet rakt, om det ska bli snyggt. Var noga med att spänna snören mellan första och sista stolpen på tomtgränsen, borra lite grövre än stolpen och måtta noga. På några hål fick vi gräva ur de borrade hålen lite för att få stolpen på linje, men det var inte svårt. Det är knappt tre meter mellan stolparna. Pappa har fäst dem smart i gamla grindstolparna i betong, som jag ville ha kvar "av nostalgiska skäl". De är gamla och passar med huset. När vi satte ned stolparna på linje i hålet kollade vi noga med vattenpass att de stod i lod innan en höll och en fyllde på med betong i hålet. Betongen är inte med i priset på staketet, inte heller hyra av jordborr. Tomten är inte plan, så vi har klippt nätet i olika långa sektioner. Första var ca 9 meter lång, den lägsta stolpen fick när från marken och upp, den högsta stolpen fick sitt "bottennät" lite utböjt på marken så att nätet ändå ser "rakt ut" i överkant. Sen blev det lite sluttning, där är nätet bra 3 meter, sen till nästa stolpe så tog vi en lite längre bit. Jag var rädd att vi måste linda ut hela nätsidan från rullen i ett enda stycke, men det var inga problem att rulla ut det man behövde och sen spika med märlor på stolpen, det är alltså flera skarvar. Rullen är as-tung, så det går inte att lyfta den. Vi var två som släpade av den från pallen och lade den på gräset. Sen har vi rullat ut det vi behövs, klippt och fäst upp.
Jag vill inte ha glipor under staktet, är man inte noga med det kan man säkert göra det lättare för sig. Vi fäste ena änden på nätet på första stolpen med helt islagna märlor, på "mellanstolparna" lät vi märlorna inte gå i botten, så tråden kan röra sig (vind, temperaturskillnad och så). På sista stolpen spände min pappa tråden i varje ruta så hårt han kunde med tråden klämd i en tång bänd runt stolpen medans jag slog märlan i botten så den låste tråden. Vi har inte använt en massa dyra maskiner, bara hammare, tänger, sticksåg och så.
Försäljaren sa att det var många som köpte det här för att hålla vildsvin ute, men jag tror nog att ett vildsvin tar sig in om den vill in, jag har respekt för dem! Ingen tar sig genom nätet, det handlar i så fall om att gräva under eller välta om inte stolparna sitter djupt nog. Jag lovar att ta bilder och återkomma! Anna-Karin
--------------------
Anna-Karin Lundberg Min trädgård är mitt rike!
|