Imrogon är det sista dagen på conservation week runt om Nya zeeland.
Själv hann jag inte vara delaktigt i ngt av det pga av de arbeten jag redan gör, men det hade varit kul kommit ut och träffat nytt folk och kanske gjort lite reklam för sig själv. Ngt som kanske hade kunnat leda till ngt annat intressant och kanske tillochmed ett jobb inom fältet.
Idag var det bla Weed swap. dvs ta med ett inovasivt ogräs och få en inhemsk art tillbaka att plantera i dess ställe. Mycket bra ide tycke rjag. Men som jag inte hann. SÅ jag gav mig ut i skogen själv och rensade bort klättersparris istället. Har upptäckt ngra orkideér som ligger i farozonen för att bli undantryckta.
Några av sakerna som är kvar i helgen är
The 350 clean-up 'Reclaim our Beach'
Date of event: Saturday 19 September
Town or city: Wellington
Get along to help clean up Evans Bay beach and foreshore.
Weed swap - Pahiatua
Town or city: Pahiatua, Wairarapa
Come along to Pahiatua School and swap weeds for native plants.
Falcon and conservation talk
Date of event: Saturday 19 September and Sunday 20 September
Meet Jet, a new male falcon at the reserve and learn from our falcon expert what everyone can do to help save some of our native species and habitats.
Waewaepa mountain bike experience
Town or city: Near Pahiatua, Wairarapa
Experience one of Wairarapa's most isolated reserves by mountain bike.
Lyall Bay Coast Care - dune planting
Date of event: Sunday 20 September
Town or city: Lyall Bay, Wellington
Support the Lyall Bay Coast Care team in their dune restoration project.
Wellington Zoo conservation day
Get involved in hands-on, fun and informative activities and competitions. Learn about biodiversity in your own neighbourhood, meet our animals, watch a documentary and hear from our keepers and DOC rangers.
Conservation scavenger hunt - family day
Town or city: Masterton, Wairarapa
Come along and celebrate the end of Conservation Week at Henley Lake, Masterton. Find native plants, identify native species, get building with Henley Men's Shed and lots more.
Men det mest ligger en bra bit bort och utan bil kommer man inte så långt här. Dessutom kan det ju faktiskt vara skönt att ha en dag hemma med i fred.
Det sliter en hel del att vara ute i fält, även om det är skönt vara ute och röra på sig.
Finns en sak som jag har hört och faktiskt har märkt och det är hur negativ man samtidigt blir allt omkring.
Hur ska jag förklara utan att det låter dumt.
Men jag kan inte ta en promenad tex i ett område utan att se jobb. jag stirrar mig blind på skräp som behöver plockas, utlänska växter som måste rensas bort och skadedjur som borde avlivas. Visst är igelkottar söta, men inte här. SÅ en död igelkott är en bra igelkott. Det är väldigt tråkigt att säga så, men när igelkottar står för ca 20 % av rovdjursangrepp så kustlevande fåglars ägg och ungar tex svarta styltlöpare som bara finns ett 100 tal kvar av så blir man bara negativ. (för att inte tala om alla 80 miljoner possums jag redan nämt)
Och det är ganska tråkigt isig, för jag är annars alltid glad och framåt. Men ibland så blir jag bara helt tvärtom och tycker att människor är det jobbigaste som finns. För det är ju faktiskt pga av oss som allt det här händer.
Jag kan förstå att folk inte är medvetna om problemet för de helt enkelt inte vet, men sen finns det ju dem som faktiskt inte bryr sig. De stör jag mig på ännu mer.
Men här finns det folk som inte vet att kiwin är utrotningshotad. Sen är det ju så med att det som läggs mest vikt (och pengar till projekt) på är ju främst, kiwi, takahé oh kaka ur turistsynpunkt. Småfåglar som tomtit, hihi och robin glöms bort för vilken turist eller backpacker är intresserad av en svartvit liten strunt fågel?
Nu vet jag knappt inte vad jag skriver om, jag blir bara lite sur....
Jag behöver lite uppmuntran tror jag för jag pratar inte längre o sånt här hemma till lika hög grad för min sambo tycker jag bara blir jobbig när jag blir sur. Jag blir bara sur över när jag hör allt som händer och det bara är pengar som spelar roll. Vilket det alltid är.
Ett av de saker jag igår fick höra på ett möte var att Nya zeelänska regeringen har sålt ett berg till Kina för utvinning av kol. Nu är halva toppen på berget borta och en ganska ovärdelig bokskog ligger i farozonen. Dessutom är det ett av de få ställen där det fortfarande förekommer en endemisk art av en köttätande snigel.
Likaså är att Department of conservation har hand om ca 30 % av den naturliga skog som finns kvar och som ligger i reservat.
Många ställen är reservat just för att de är naturlig skog, men om det inte finns ngra "utrotningshotade djur eller växter så vill gruvbolag att staten tvingar DOC att öppna reservaten för gruvdrift. Jag hoppas att förslaget inte går igenom.
Det känns nästan som det jobb man gör är förjäves. Jag sitter inne i reservatet och rensar ogräs, det växer lika mycket om inte mer utanför, men det bryr man sig inte om för det ska kännas som att det här stället är som nya zeeland var innan människor kom. Att det sprider sig utanför det känns som det inte brys om.
I slutändan så märker jag att pengarna styr även i reservatet.
'Det känns som turister är viktigare än att lägga pengarna på och de som jobbar i fält där säger att det känns mer och mer nöjespark med hängbroar mellan träden och nya sittplatser ute i skogen. De har alla sorts människor på kontoret. De är 25 personer i ledningen som bestämmer hur parken ska skötas, men bara 6 som faktiskt jobbar i parken med att få tillbaka den ursprungliga natur. JAg tror ni förstår lite vad jag menar. Det är lite slöseri på viktiga pengar och för de behöver inte lägga en miljon dollar på att byta logga och namn och få alla produkter omtryckta.
Jag tror dock att med det nya turistcentret som öppnas nästa år som nu är i fullt bygge även om det har kostat mer än vad som först räknats (80 miljoner dollar) så kommer det få mer människor förhoppningsviss medvetna om problemen som de har här.
Nu ska jag nog lägga av och skriva för idag för jag vet knappt inte vad jag skriver om. Jag var nog bara tvungen att skriva av mig. Sorry....
Redigerat av Orkidétjuven: 19-09-2009, 07:24