Fy sjutton vad jobbigt.
Sånt här får bara inte hända, dålig information och okunniga säljare
Klart du skall få ersättning för dina fiskar, dock svårt att fasställa värdet av dem.
Om de erbjuder dig småfisk från butiken tycker jag inte du skall acceptera detta utan tala om hur stora och fina de var så får de fixa fram nya åt dig alternativt ersätta dina utlägg för nya.
Jag har under flera år hållt på med fisk i akvarie sammanhang och tom personal i zoobutiker har bristande kunskap som kan leda till likande sitvasioner.
Jag har i princip slutat med alla kemikalier då det i längden inte fungerar. problemet med dessa är att de tillfälligt löser problemet (i bästa fall) men grunden till problemet finns kvar.
Mina lösningar har istället blivit mycket mycket stora filter som ser till att det bildas nitrat istället för nitrit. Detta löser man lättast genom ett filter som är syresatt.
För att sedan inte få för mycket Nitrat så har jag snabbväxande växter som jag skördar då öch då.
Det enda avsteget från min kemikaliefria metod är att jag använder Co2 (koldioxid) och växtgödning. Men detta är endast pga av att ett akvarie har såpass mycket mindre vattenvolym än en damm och är svårare att få balans i.
Mitt råd om ni är fundersamma om produkter till dammar är att fråga på olika forum (här eller på zoopet.se) och överdimensionera reningen.
Ett gott alternativ till algborttagningsmedel är ett uvc filter, det är en slang där vattnet passerar långsamt förbi en Uvc lampa.