CITAT (kerstin z5-6 @ 14-06-2004, 21:35)
Maken blev så arg att han tog med vår döda största koi o dängde den i diskan på Granngården -där medlet köptes
Med intensivvård i hinkar , med syrepumpar på max mm ,lyckades vi rädda 4 st -de var förlamade och simmade snett i veckor efter den betan ...
Algmedel från annat än Akvariecenters -aldrig mer :wacko:
Var det samma medel som jag använde? Kan vidare meddela att Fredrik har ringt och bett mig skicka tillbaka resten av medlet för analys. Hyser dock inget vidare hopp kring detta då han påstår att medlet använts i fem år och ingen annan haft problem......det vill säga jag måste ha gjort något fel.............(jag har kontrollerat doseringen ziljoner gånger och dammstorleken är kontrollerad hur många gånger som helst, både uppmätt med hjälp av måttband och med hjälp av vattenmätaren i huset vi påfyllning........)
Tre fiskar lever fortfarande, syrepumparna går på max, delvis vattenbyte gjordes så fort jag såg de första symptomen. Två fiskar kunde bärgas tämligen omgående. Dessa fick intesivvårdsbehandling i hink. En klarade sig, den andra dog. Min största och finaste började som alla andra sega runt, sedan fick den tokspel och bara for runt, kunde inte få tag på den. Helt plötsligt blev den förlamad och bara sjönk.........har inte sett till den sedan dess. Antar att den finns en mikroskopisk chans att den ligger (levande) på botten. Själv vågar jag inte gå ner till dammen längre. Det får maken göra. Jag bara väntar på att den skall flyta upp, och då bryter jag ihop. Medan maken kontrollerar dammen ligger jag i sängen med en kudde över huvudet (som om det skulle hjälpa...........) Dammen rymmer 7 kubik, pumpen klarar 15 kubik i timmen. Filtret (med UV-ljus) något mindre. Nu lurar jag på att bygga ett filter i form av en liten damm full med grus där jag pumpar upp vatten som får filtreras upp genom gruslagret för att därefter svämma över kanterna och tillbaka i stora dammen. Lilla grusdammen/filtret skall proppas full med lämpliga vattenväxter. Har någon en bra idé om hur jag skall bygga en dylik sak?
För övrigt, tack för allt deltagande. Känns bra att det finns några som förstår hur hemskt detta är.
/