Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Grannen vill röja sly och träd på min tomt, Vad tänka på? Skyldigheter och rättigheter?
          kina3
          Inlägg 21-09-2009, 20:50
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 333
          Medlem nr: 4 791

Nyss ringde en ny granne till min obebyggda tomt. Grannen vill röja på min tomt som har blivit rätt uppvuxen och skuggar deras. Vad ska jag tänka på så att min tomt inte förlorar i värde? Vad händer om jag vägrar? Är jag skyldig att röja?

Har egentligen inte alls lust och ork att ta tag i detta nu

Kan jag kanske säga: OK ni får röja om ni tar ner en björk som lutar över ledning och väg... Och annat sådant som JAG vill ha ner.

De får lov från kommunen att röja på allmänningen runt om, men visste inte om de får ta ta träd och inte bara sly. Jag vill ha ner ett träd...

--------------------
          Södertörn, zoon 3

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          kina3
          Inlägg 21-09-2009, 22:18
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 333
          Medlem nr: 4 791

Tusen tack för fakta, tips och varningar!

Jag tänker nu att det enda trygga är att jag tar ner träd och sly i egen regi (hyr in en trädfällare och jobbar själv) och att grannen får ersätta vad det kostar plus ger mig en slant för besväret.

Troligast vill de att nedhugget sly ska eldas. Det ser ju inte kul ut med sly som ligger. Det får de dra över och elda på sin tomt. Veden får de.

Är det girigt?
          Jag har som sagt inget eget intresse av att röja nu utan det skulle jag ta tag i den dag ett hus ska byggas.

--------------------
          Södertörn, zoon 3

Citera
          ängsvädd
          Inlägg 22-09-2009, 17:00
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 3 562
          Medlem nr: 11 124

CITAT (kina3 @ 21-09-2009, 23:18) *
          Tusen tack för fakta, tips och varningar!

Jag tänker nu att det enda trygga är att jag tar ner träd och sly i egen regi (hyr in en trädfällare och jobbar själv) och att grannen får ersätta vad det kostar plus ger mig en slant för besväret.

Troligast vill de att nedhugget sly ska eldas. Det ser ju inte kul ut med sly som ligger. Det får de dra över och elda på sin tomt. Veden får de.

Är det girigt?
          Jag har som sagt inget eget intresse av att röja nu utan det skulle jag ta tag i den dag ett hus ska byggas.

Jag tycker att det är girigt att ge dig en slant för besväret om han dessutom ska betala mycket pengar till en trädfällare när han erbjuder sig att göra jobbet själv. Det är inte säkert att han har råd med det.

Det bästa vore om du och grannen kan samarbeta på något sätt - då skulle kanske grannen kunna ge dig en slant för besväret om han slipper bekosta en inhyrd trädfällare. Det är viktigt att ha goda relationer till sina grannar.

--------------------
          MVH Mimmi
          zon 2-3

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 08-08-2025, 13:39

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon