CITAT (Nauti @ 22-09-2009, 20:50)

Nu för tiden finns det effektivare och med civiliserade metoder än att testa på djur. Många tester som görs på djur är totalt meningslösa också. Varför görs det massvis med olika tester på hur tobaksrök, alkohol, koffein m.m. påverkar gravida möss o.s.v? Eller kemikalier som vi aldrig någonsin skulle få för oss att stoppa i oss. Är det någon nödvändig kunskap som vi måste plåga hundratusentals djur för att få reda på?
Vi har massvis att lära om kemikaliers påverkan på fosterutveckling, och nya användningsområden för kända och okända kemikalier hittas på det här sättet. Det du säger låter väldigt mkt som en person som helt enkelt inte förstår studierna och därför inte kan tillgodogöra sig deras syfte. Grundforskning är komplicerat, men livsviktigt!!! Det här hade varit en relvant fråga om den inte ställdes av någon som trodde sig (felaktigt) veta svaret; vi har massor kvar att lära.

Vad gäller medicin och liknande så kan det ju först göras olika former av avancerade datorsimulationer, cellodlingar m.m.
Det här är helt enkelt FEL, ta det från någon som odlar celler varje dag. Cellkultur är vanligen en mycket FÖRVRÄNGD version av EN celltyp, inget ersätter en hel organism, glöm det! OCh datorsimulationer, ärligt talat, hittar du på nu eller har någon tutat i dig det här? det är på sin höjd en avlägsen dröm.

Varför skall massvis med liv behöva förstöras och spillas för att vi skall få våran medicin? Varför skall andra arter behöva lida och dö för att vi skall leva? Vore det inte mer rätt om vi faktiskt testade på människor än på djur som inte har någonting med saken att göra?
Det är upp till dig, och vi kommer tillbaka till det jag skrev, vägra medicinera dig själv, din familj och barn.
Du förstår helt klart inte hur många tusentals preparat som underkänns i djur-studier. Skulle alla testas på människor skulle läkemedelsutveckling stanna av. Många idealister är så självsäkra tills någon närstående eller de själva blir sjuka. Då får de en annan syn. Att använda preparat testade på djur och samtidigt uppvisa en absolutistisk attityd som du skulle vara oförlåtlig dubbelmoral, så det antar jag att du inte gör.

I många fall finns det väldigt litet att observera i de försök som görs på djur och kan inte relateras till människor. Ändå görs testen då det fortfarande inom forskningsvärlden utgör någon status när man använder sig av djurförsök som forskningsmetod.
Återigen helt enkelt fel. (vad får du allt ifrån?). Vilken enskild studie som helst, oavsett modelsystem har begränsat med resultat, djur eller inte. Och djur är det bästa vi har. Vi lär oss mängder! du får det att låta som om det finns ett bättre system tillgängligt, men det gör det generellt INTE. Att det skulle vara status är skitsnack, det är dyrt och bökigt, men ett av det mer informativa systemen.
Det låter på allt du säger som om:
1) du inte vet vad du pratar om när det gäller forskningsvärlden. antingen hittar du på eller tror på ngn typ av propaganda. Blir bara löjligt när du låtsas som om du vet allt om saken.
2)du har inte bakgrund till att förstå natuvetenskapliga studier av det slaget du beskriver. jag förstår inte partikelfysik men påstår inte därför att studierna är värdelösa. Jag läser studier på tex möss varje dag och det händer inte att stuider UTAN interssanta resultat och framsteg publiceras.
Jag håller med om att djurfösök är något vi bör eftersträva att ersätta, MEN det FINNS ingen ersättning än. Såvida du inte vill att all medcinsk forskning ska avstanna helt (tänk cancer, HIV, influensavaccin etc. etc) så kommer vi än så länge inte ifrån det.
Förlåt, förlåt, förlåt alla andra som håller sig till ämnet i tråden. Jag lovar att bättra mig, och borde veta bättre än att låta mig provoceras, förlåt