Jag har för tillfället 4 katter, har alltid haft katt både ensamkatt och flera på en gång. av mina katter är två gamlingar på 14 och 16 år. Vad dem anbelangar så är de totalt onintresserade av de andra katternas vara eller icke vara. De kunde inte bry sig mindre. De är kasterade damer som går ut på sommaren och inne på vintern. de andra två är av raskatt och en social ras så de letar efter varandra och "gråter" om den andra är borta. Dessa går inte ute nu eftersom de inte är kastrerade, men när de blir kommer de också få ta del av naturens frihet här på landet.
En eller två katter är nog individuellt och beror helt och hållet på vanan, katten och ägaren. Kan tycka att de katthem och uppfödare som "kräver" fler katter i hemmet som de placerar i, är lite urskiljningslösa. De borde väl också få in katter som är ensamkatter? Det borde bedömas individuellt annars tycker jag nog inte att de kan klassas som seriösa utan bara okunniga. Katthemmen borde ta tillvara på de som vill ta emot katt från dem då det är svårt att placera dessa katter.
En annan fråga kan ju vara att människor kan ha en förmåga att lägga sina egna känslor och värderingar på katterna. De har inte samma känsloliv som oss.
|