Nej någon utpräglad surjordsväxt är sorgklocka inte. Men däremot vill den ha fuktighetshållande, mullrik jord i lätt skugga. Dess naturliga växtplatser är lundmiljöer och raviner i östra Nordamerika. I Flora of North America står att Uvularia grandiflora (tror det är den vanligaste arten i odling i Sverige) i naturen växer i kalkrika till neutrala jordar:
http://www.efloras.org/florataxon.aspx?flo...on_id=242102041 Jag har ett exemplar av U. grandiflora (tror jag) i mullberikad, tämligen kalkrik skånsk lera och det verkar funka alldeles utmärkt. Vissa andra arter, t ex U. perfoliata (liten sorgklocka tror jag den brukar kallas) verkar däremot föredra sura till neutrala jordar så det varierar uppenbarligen mellan olika arter.
Tycker att man i trädgårdssammanhang ibland verkar trassla ihop begreppen när det gäller surjordsväxter och woodlandväxter. Som jag tolkar det är surjordsväxter sådana som
kräver lågt pH och växer dåligt och ofta drabbas av kloros (gulnande blad) i kalkrika jordar, t ex rhododendron. Orsaken är att dom inte klarar av att ta upp viktiga näringsämnen som binds hårdare i jordar med högt pH. Woodlandväxter däremot vill i första hand ha mullrik, inte alltför torr jord och klarar oftast inte att växa fullt exponerat för middagssolen. Däremot har jordens pH vanligen inte så stor betydelse, så länge det inte är extremt åt något håll.