Har praktiskt taget ingen tidigare erfarenhet av kompostering, mer än att pappa hade en (för vegetabilist hushållsavfall och trädgårdsavfall) när jag var liten och vi med jämna mellanrum hittade skedar och smörknivar där

.
Vi har nyligen tagit ner 3 stora furor och 4 granar, grenar och stam är borta, men det ligger kvar en massa "bös" (skånskt ord för småskräp, ungefär

), dvs gamla barr, flagor av bark och annat obestämt som är rödbrunt till färgen. Kan man slänga detta på komposten, eller bryts det inte ner?
När vi fällde var det en del buskar som kom i vägen, alltså har vi en del grenar från olika lövbuskar som jag tänkte slänga på komposten, men ska de klippas ner och i så fall till hur stora bilar? Har ingen flismaskin, så så smått hoppas jag inte att man behöver klippa det......
På tomten finns tre komposter - en öppen och två slutna (någon slags plasthistoria byggd i vad som ser ut som plastbrädor). Vilken ska man egentligen använda??? Som det ser ut nu har jag slängt gräsklippet i alla tre, men det finns kanske en mening med att man har tre st???
Vi slänger inte avfall från hushållet i komposten (källsorteras och lämnas i papperspåsar i vanliga sopkärlet), men kanske borde man göra det? Blir komposten bättre om man slänger i potatisskal och fruktrester, än om man bara slänger i ogräsluk, gräsklipp och grenar?
Tack på förhand!!!
Kristina