Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Förbättra jord där det stått barrträd tidigare..., Finns det några genvägar???
          KRT
          Inlägg 29-09-2009, 10:23
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 3 001
          Medlem nr: 26 121

Sågade ner en ett antal större barrträd i trädgården i förra veckan, och nu när vi äntligen fått undan allt ris inser jag att det bara är början. Marken där träden stod består ju bara av barr i varierande stadier av nedbrytning. Om man gräver sig ner några dm hittar man vanlig jord, men den är snustorr (för att alla barren hindrar vatten från att komma ner?) och ser inte alls rolig ut. Igår krattade jag upp 6 säckar barr och det var ändå inte allt i ena hörnet. Det finns dessutom lika mycket i andra hörnet av trädgården. Båda hörnorna består av ganska branta sluttningar, jorden är hårt packad och det är lerjord. Alltså, jag kan inte gräva bort hur mycket som helst eftersom tomtgränsen då riskerar att störta ner i trädgården, och då blir nog inte grannen ovanför så glad....

Eftersom jag inte är intresserad av att odla surjordsväxter vill jag försöka göra något åt jorden, men kan av tekniska och praktiska skäl inte gräva bort en halvmeter eller så.... Så hur tusan kan jag göra för att förbättra jorden så pass att det går att odla i princip vad man vill? Jag har funderat på att kalka, för att få upp pH, och att blanda ut med grus, plantjord etc och sedan gräva runt lite, så att iaf de översta dm blir lite bättre. Men hur mycket påverkan har det på underliggande jord? Om man kalkar ytan nu på hösten, tränger kalket ner i jorden och neutraliserar jorden? Vad kan man göra så här på hösten, eller ska man vänta till våren?

Jag har funderingar på att sätta några sorters bambu och kanske en japansk lönn i ena hörnet och några syrenbuskar samt ett körsbärsträd i andra hörnet, men eftersom vi ska ta tag i trädgården till våren är allt bara på planeringsstadiet ännu smile.gif

/Kristina

--------------------
          Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          smuleborg
          Inlägg 29-09-2009, 20:23
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 1 623
          Medlem nr: 10 799

Jag tänker på alla våra knotiga tallar och känner inte alls igen mig. Kanske för att det finns inslag av lövträd?

--------------------
          smuleborg - i ett torp mitt i skogen, tre mil norr om Stockholm.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-07-2025, 08:02

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon