Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Vad har mitt äppelträd drabbats av?
          Bendtsen
          Inlägg 27-09-2009, 16:50
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 2
          Medlem nr: 26 292

Ett av mina äppelträd verkar ha drabbats av någon sjukdom. Nu undrar jag om jag kan göra något för att rädda trädet eller om det är bättre att ta bort det för att undvika spridning till mina andra äppelträd.

Jag tror det är ett Åkerö och det är ca 15 år gammalt. Trädet står i växtzon 4 på lerjord.
          För ca 3 år sedan började vi se tecken på att trädet inte mådde bra. Trädet har många sårskador och torkade grenar samt få blad. Träden har beskurits ett fåtal gånger av en trädbeskärare från trakten.
          Bifogar också några bilder.

Bifogad fil  grenar.jpg ( 303.54k ) Antal nedladdningar: 174

Bifogad fil  hela.jpg ( 223.77k ) Antal nedladdningar: 121

Bifogad fil  skadan.jpg ( 315.68k ) Antal nedladdningar: 128

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 01-10-2009, 08:58
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

Det är bättre om man använder klass 3, medel än om man använder betydligt värre saker som man har hemma. Att skrämma upp folk från att använda klass 3 medel kan få fler att använda sånt som klorin och bensin (som hör till medel jag sett folk rekommendera som ogräsbekämpningsmedel på olika trädgårdsforum) + nikotin har man ansett för farligt så inga nikotinmedel är tillåtna att använda som bekämpningsmedel,, så det finns inga sådana medel godkända hos kemikalieinspektionen, det är dock inte ovanligt att se att folk rekommenderar att använda nikotin som bekämpningsmedel på div. forum (+ det är tillåtet att suga i sig eländet).

+Jag antar att du inte äter lök som är en ganska svavelrik grönsak ifall du inte vill ha svavel i kombination med mat.

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 08-07-2025, 10:19

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon