CITAT (MariaS @ 01-10-2009, 15:15)

Jag inflikar bara lite snabbt då, att om man tvättar sig ofta med tvål och vatten så torkar det snabbt ur huden, vilket kan ge torrsprickor. Därför använder man helst handspriten inom sjukvården, då den återfuktar huden istället.
Privat är det nog ingen som tvättar händerna så ofta som man gör inom sjukvården, varför tvål och vatten är fullt tillräckligt.
Däremot kan jag säga, att jag själv alltid har en flaska handsprit med mig på resor. Det är inte alltid det finns tvål på de offentliga faciliteterna och då kommer handspriten väl till nytta i stället.
Tack för kloka ord Maria!
Tänkte precis skriva ner ungfär detsamma, handsprit är nödvändigt för oss i vården,skulle vi bara använda tvål och vatten var våra händer snart förstörda. Handspriten är betydligt skonsammare.
Dock blir jag lite trött på denna hysteri med handsprit ute bland allmänheten! Har folk glömt av att tvätta händerna? En vanlig noggran handtvätt räcker mycket långt, även i influensatider. hosta och nys i armvecket, undvik närkontakt med uppenbart smittade osv osv. Sund bondförnuft!
Sitter i telefonrådgivning dagligen, de flesta människor är snart sagt panikslagna över denna influensa H1N1, och inte sjutton gör dagspressen det enklare för oss...
PS vi är många som har både infektionsutlöst och vanlig astma, många av oss jobbar till och med influensasmittade...
Redigerat av Monaxe: 01-10-2009, 16:13