Det är en bra fråga och jag ska ta reda på det. Ska höra efter i affären där jag brukar handla. Det är en butikskedja över south north island som heter Organics, Commonsense och de säljer allt du kan hitta i en vanliga affär+ naturläkemedel. Men tillskilland så är allt de har ekologiskt eller organic som man säger här.
Mycket bra butik och det är ett koncept jag skulle vilja se hemma i Sverige med. Tillochmed kundkorgarna är riktiga korgar (och inte plast) med en liten rödvit rutig duk i botten.

Läs mer om det här :
http://www.commonsenseorganics.co.nz/Jo kronghort är vanliga här. likaså vildsvin och förvildade getter. Från början är det djur som hölls i hängn men som smet och nu så gör de självklar skada på växtlighten. Många växter hittar inte ta sig och flertalet är utrotningshotade pga av avbetning.
Jag tror du fortfarande får hålla djur i hägn då det ligger en hel del pengar i det. Men däremot så så jagas de ju just för att de är förviladade. jag tror tom det ligger skottpengar på getterna och du behöver ingen licens för att skjuta dem. Samma sak med kaniner och vildsvin samt possums.
Om de fortfarande har överlevt, ingen har sett ngn sista 15 - 20 åren så ska det tydligen finnas en grupp kanadensiska älgar ngnstans i fiordlandet på sydön som fraktades från kanada och släppte slösa ngn på 20 talet just för jakt.
Kan berätta att det är nu fyra hihi ägg i en av holkarna och de tre första kaka äggen har dokumenteras med

Har just kommit hem från kiwi inspelning. Suttit ute i skogen i mörkret och lyssnat efter ljud. Ovanligt tyst var det idag och dte kan bero på att det är fullmåne. Enligt vissa studier så sägs det att de undviker fullmåne. Så det kanske stämmer. Spännande är det iaf. En är dessutom radiomärkt så jag hörde vart han var med antennen jag bar med mig. Bara ett par meter framför mig. Meningen med vad jag gör är att påvissa hur individuella läten är och hur de rör sig över reservatet-
Så nu är jag hemma igen. klockan är halv två på natten och jag borde nog gå och lägga mig. Men jag har precis gjort en rolig bild på mig. Jag är ju vädldigt fascinerad av gamla upptäcksresande, orkidejägare och liknande, och med den dräkt jag hyrde fick jag till en ganska rolig bild
Bifogade miniatyrbild(er)