[color="#006400"]Hej! Jag har nyligen börjat utveckla mitt intresse för växter. För några år sedan hittade jag ett paradisträd i ett hyreshus. Rättare sagt var det bara en stam i krukan med några få små skott, men stammen var mer en halvmeter och ca 5 cm Dm. Från den har jag nu några paradisträd med ett problem, små flugor. De här flugorna är mindre än en millimeter smala (ungefär så här ser de ut "i" och mindre...) och inte mer än 2 cm långa. De håller sig runt krukor och går gärna in i köket också men de är inte så överlevnadsdugliga i den miljö tyvärr så jag måste ha lock på allting och jämt torka diskbänken noga. Jag har bytt jorden på växterna flera gången men de återkommer. Krukor har jag bytt också. Jag har bytt lägenhet och flyttat de i ett rum långt från köket men flugorna är kvar både i köket och kring krukorna. Jag har haft de här små flugorna i flera år och det var en lättnad att de följde inte med när jag själv flyttade, men när paradisträden tågs med in i den nya lägenheten så kom flugorna efter flera månader också. I och med att jag bor ensam så tycker jag om deras sällskap lite grann men de är inte så överlevnadsdugliga och jag vill utrota de ur växterna och lägenheten, dvs jag vill inte att de ska förplantas där längre. Kanske borde jag ta ut krukorna medan det fortfarande är ganska varmt ute, byta jorden i krokorna och därefter byta jorden igen när jag ska ta in de och lämna de i korridoren istället för att ta in de i lägenheten åtminstone ett tag. (Kan de ta skada av att element där utger för mycket värme, undrar man då.) för att sedan byta jorden en gång till innan jag tar in de i lägenheten igen (och då undrar man hur ofta får man byta jorden.). Alla paradisträd som jag bytt jord för hade anmärkningsvärt smala/små rötter... Man undrar varifrån kommer flugorna och vart lägger de sina ägg... Hur kan man behandla krukorna undrar man också... (i förhållande till hela växten).[color="#008000"]