CITAT (Gita @ 04-10-2009, 11:47)

Alltså, skjut mig! Jag äger en minkpäls, en nästan hellång oerhört vacker päls.
Fick den i 30-års present av min pappa för nästan 30 år sedan.
Har väl inte användt den de sista tio åren, mest beroende på att några kilon gör att den inte sitter lika
snyggt längre, men också beroende på att jag är rädd att för att bli attackerad för pälsens skull.
Löjligt hyckleri och resursslöseri, javisst! Inga djur mår väl bättre av att min päls hänger längst in i garderoben.
Och ingen skugga över pappa, han var bonde, djuruppfödare, jägare och en stor djurvän, det går alldeles utmärkt att vara allt det där samtidigt.
Gita
jag har jobbat på en minkfarm och vet precis hur de djuren har det innan de blir långa vackra pälsar
men jag fattar hur du menar, pälsen är gammal och minken är död i vilket fall som helst. bra vore ju om det iaf inte blev några fler minkpälsar!
CITAT (LasseB @ 04-10-2009, 06:54)

Hur stor är pärlsdjursfamningen jämfört med köttindustrin.
Tycker fokus borde ligga på köttindustrins mindre goda sidor. Har allt för ofta stött på folk som förfasar sig över pälsar men glatt äter kött från jordens alla hörn.
Som med det mesta jag har råd med så köper jag inte andra sortering och syntetpäls är för mig lägre än tredjesortering.
jag tror att vi är rätt många köttätare som INTE äter kött som flugits över hela jordklotet utan väljer närproducerat där djuren haft det bra under sin levnad.